Wat is het verschil tussen het Twitter logo en het logo van BP?
Ten eerste de kleur, Twitter en BP zijn twee compleet verschillende bedrijven met vanzelfsprekend een andere uitstraling. Wat dacht je van de prijs van beide logo’s?
Je zult verbaasd zijn hoeveel geld een aantal van de meest vooraanstaande bedrijven ter wereld hebben betaald voor hun logo-ontwerp. En misschien nog wel opmerkelijker: De grote merknamen die bijna niets hebben uitgegeven voor hun logo’s.
Big Spender:
Wist je dat BP maar liefst $211.000.000 heeft betaald voor hun nieuwe logo? Juist ja… twee-honderd-elf-miljoen euro!
En Twitter dan? Twitter heeft een fractie van dit bedrag betaalt voor hun logo: $15
Wij van LogoLove vinden het super interessant wat hier achter schuil gaat; we zochten het voor je uit!
Branding en logo-ontwerp vormen het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsidentiteit van een bedrijf. Het logo van een bedrijf moet de essentie bevatten, wat het bedrijf is en wat het bedrijf doet. Een logo is een symbool, een idee en indirect is het ook een heleboel informatie. Logo’s laten ontwerpen is van groot belang geworden en sommigen noemen het zelfs een kunstvorm. Bedrijven zijn bereid om veel moeite en geld te spenderen om een gedenkwaardig logo te bedenken dat hun bedrijf perfect vertegenwoordigt.
In het jaar 2000 verving British Petroleum, beter bekend als BP, het sterke logo dat ze al meer dan 70 jaar hadden gebruikt met het huidige “Helios” -logo, dat in totaal $211.000.000 kostte. Het enige element dat werd bewaard van het vorige logo was het groene en gele kleurenschema. Het Helios-logo moest de BP’s strategie van groene groei weergeven en symboliseren; Dit werd echter als een mislukking van de rebranding beschouwd, omdat mensen alom opmerkten dat er niets groens was aan het boren naar olie. De olieramp van 2010 waarvoor BP verantwoordelijk was, heeft zelfs geleid tot een Greenpeace-wedstrijd voor onecht logo-ontwerp waarbij de Helios een olieramp is geworden.
Twitter daarentegen:
De rechten van het beroemde logo van het blauwe vogeltje zijn door Twitter gekocht voor slechts $15. Hoewel het Twitter-logo onlangs een make-over heeft ondergaan, is het logo nog steeds gebaseerd op de iconische blauwe vogel die het bedrijf alleen maar wat kleingeld heeft gekost.
De beste dingen in het leven zijn gratis, voor Coca-Cola dan.
Het iconische Coca-Cola logo werd in 1886 gemaakt door de accountant van John. S. Pemberton, de oprichter van Coca-Cola. Diezelfde accountant, Frank M. Robinson stelde ook de naam Coca-Cola voor met het argument dat de twee hoofdletter-C’s goed zouden zijn bij het adverteren. Hoewel er in bepaalde perioden kleine wijzigingen in het logo zijn aangebracht, is het klassieke ontwerp bijna 130 jaar vrijwel intact gebleven.
Ze zeggen dat de beste dingen in het leven gratis zijn; in het geval van Coca-Cola is daar niets aan gelogen!