Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Trendy, vrij en origineel: de valkuilen voor de vormgever

Denken vanuit fouten is niet het meest positieve voor de creatieve geest. Immers kan het leren van de valkuilen van anderen best handig zijn bij het ontwerpen van een logo. Het is namelijk verleidelijk om mee te gaan met alle trends en oneindige ideeën vanbinnen. Toch kom je veel verder wanneer je een vleugje rationaliteit aan je creatie toevoegt!

Logolove bereidt je voor op een aantal valkuilen, zodat je de hobbels op de weg naar een krachtig eigen logo kunt vermijden!

 

  1. Een logo anno 2018

Natuurlijk is het goed om met de tijd mee te gaan. Een energieke uitstraling, extreme technieken in typografie en inspiratie uit de architectuur zijn een aantal trends die de huidige logo-industrie definiëren. Je kunt je laten meevoeren op deze inspiraties en een ultiem ‘hip’ logo maken waarbij de Instagram-likes binnenstromen.

Echter zijn de meest effectieve logo’s amper geïnspireerd door de huidige trend in de markt – ze zijn tijdloos. De designers van de logo’s weten uit ervaring hoe lang het logo mee kan gaan. Geen topdesign voor één jaar maar een krachtige uitstraling voor tien, twintig of wellicht vijftig jaar!

Het logo van BMW is zo’n tijdloos logo: ontworpen in 1916 en sindsdien gaat het logo met kleine aanpassingen al tientallen jaren mee. Minuscule veranderingen in de stijl maar het concept blijft altijd hetzelfde. Dat is de uitdaging – tijdloos én trendy maar niet té trendy zijn.

  1. De creatieve vrijheid induiken

Ach, het komt vanzelf wel – gewoon vertrouwen op je talent. Op het eerste gezicht is dat een fijne werkwijze met volledige creatieve vrijheid. Ook klopt het dat onder weinig druk de beste ideeën ontstaan, denk aan een enorme hoeveelheid aan logo-inspiratie die je opdoet terwijl je in een tent in Frankrijk zit of met een wijntje aan de Griekse kust vertoeft.

Ondanks het verlangen naar creatieve vrijheid, is het belangrijk dat je het risico om te verdrinken in de ideeën ontloopt. Allereerst is het belangrijk dat het helder is wie je doelgroep is, aangezien je hen wil overtuigen van jouw merk. Na de doelgroep komen we bij de boodschap die verteld moet worden. En welke emoties gaat het logo oproepen? Dat klinkt wat zweverig – echter is kennis over je achterban een must. Daarna kan het leuke werk of het échte vormgeven beginnen waarbij je best mag verzuipen in je ideeën. Maar vergeet niet: blijf bij de kern!

  1. Het origineelst van allemaal

Maandenlang heb je jezelf ondergedompeld in de massa logo’s te vinden op het internet. Vol ambitie start je met je eigen logo en na vele ups en downs voel je je best tevreden. Het is tot in de puntjes uitgewerkt, straalt een kracht uit en zit vol met verstopte metaforen. Alles wat je wilde heb je in één logo gekregen. Allereerst: knap werk, dat zeker! Wel zal je complexe ontwerp details verliezen – op de sticker op je laptop is het logo duidelijk maar op je visitekaartje ziet het eruit als een rommeltje.

Hoe meer de kijker ziet en moet verwerken, hoe moeilijker het wordt jouw logo te onthouden. Denk aan Apple en MacDonalds, logo’s die in elke grootte hun kracht houden. Hoe graag je ook eruit wil springen, kies een praktisch logo boven een origineel logo en vind daarin de creativiteit. Tip: laat tien mensen je logo’s zien en vraag een tijd later of ze de logo’s willen natekenen uit hun herinneringen. Welke hebben ze onthouden?

 

Geef een antwoord