Wat is het verschil tussen een illustratie en een logo?
Illustratie en logo: het zijn de yin en yang van de designwereld.
Ergens op je oude laptop vind je een mooie illustratie van een paar jaar terug. Handig zeg – even omzetten naar een logo en je bedrijf kan gelanceerd worden. Je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt maar design is design, toch?
Hoe graag wij het ook zouden willen, zo eenvoudig is het helaas niet! Tussen een illustratie en een logo ligt een wereld van verschil: het zijn de yin en yang in vormgeverswereld. LogoLove legt het je graag uit, zodat jouw merk een écht logo krijgt!
Betekenis illustratie en betekenis logo
Allereerst gaan we in op de definitie van deze begrippen die zo haarfijn bij elkaar lijken te horen:
- Een illustratie is een ondersteuning en/of een versiering – denk aan een verhaal, een tekst, een training of een handleiding. Een illustratie is in de meeste gevallen een complexe tekening, een foto of een GIF file die ter ondersteuning dient bij een verhaal.
- Een logo is geen ondersteuning, het is de basis. Een beeldmerk waarop je gaat bouwen met je communicatie. De flyers, de Facebookpagina, de website of het product hebben allen de krachtige herkenbaarheid van één merk.
Een vergelijking tussen logo en illustratie
Bij verschillen tussen mensen is het interessant om te kijken naar waar hun capaciteiten liggen – totaal andere persoonlijkheden komen naar boven. Ditzelfde kunnen wij bij logo’s en illustraties toepassen. Zo zijn illustraties sterk in het feit dat ze gedetailleerd zijn. Dit kan zorgen voor extra aantrekkelijkheid, betekenis of authenticiteit. Bij een logo wil je juist voorkomen dat het teveel details bevat. Het blijft langer hangen als het praktisch en simpel is. Het is belangrijk dat op een agenda of visitekaartje het geen raadspel wordt. Het is duidelijk wat je merk is en wilt uitstralen. Geen yin-yang gevecht, maar een concreet eigen logo met een sterke persoonlijkheid!
De makers
Vergelijk het brein achter een succesvolle illustratie met een fantasievolle kunstenaar. Een imaginaire wereld of een idealistische realiteit wordt talentvol op papier gezet. In een kinderboek bevat elk plaatje talloze kleuren, verhalen en betekenissen. Zelfs in een doodgewoon biologieboek worden de dieren inclusief hun rossige vacht helder neergezet.
De knappe kop achter een krachtig logo is een creatieveling tussen een marketeer en een artiest in. Een combinatie van psychologie, marketing, filosofie en vormgeving wordt vermengd in een praktisch maar origineel logo. Geen poespas, geen abstractie en zeker niet teveel kleuren. Less is more.
Ook een tof logo laten maken? Neem dan contact met ons op, wij denken graag eens met je mee!