Logolove telt af! De 35 meest iconische logo’s (Deel 5/5)
De top 5 meest iconische logo’s!
Vorige week waren het de bekende logo’s van onder andere Google, Microsoft, MTV en Burger King die in de schijnwerpers stonden. Deze week tellen we af van #7 tot en met de #1 in de lijst van meest iconische logo’s aller tijden! Bij LogoLove houden we van logo’s en van de verhalen die er achter de logo’s schuil gaan. Een logo is namelijk nooit zomaar een logo. Wil jij ook een logo laten maken? Schakel ons gerust in, wij helpen je bij het ontwerpen van een logo!
We schreven het vorige week al: De #1 Fastfoodketen staat niet op nummer 1 in de lijst!
MacDonalds vinden we terug op nummer 7. Daar is ‘ie dan, het iconische logo van McDonalds.
Toen McDonald’s voor het eerst verscheen, stond het bedrijf bekend als “McDonald’s Famous Barbeque”. Het bedrijf legde in het logo de focus op ‘Famous’. Dit deden ze met twee parallelle lijnen. Een complex logo vergeleken met het logo anno 2018. Eigenlijk heeft McDonalds (net als vele andere multinationals) het logo alleen maar eenvoudiger gemaakt.
- In 1948 werd het bedrijf omgedoopt tot ‘McDonald’s Famous Hamburgers’ en van 1948 tot 1953 bevatte het bedrijfslogo een enigszins griezelige animatie van een kok. In 1953 introduceerde McDonald’s ‘Speedee’ als de mascotte voor de franchise. Speedee bleef tot 1960 toen de bekende Golden Arches werden geboren.
- In 1968 vereenvoudigde het bedrijf de “M” en veranderde het “McDonald’s” -logotype in het zwart, waardoor een bijna Halloween-achtig kleurenschema ontstond.
- In 2003 werd de slogan ‘I’m lovin’ it’ toegevoegd onder de gouden M. De slogan werd in tientallen, wellicht meer dan honderd talen vertaald.
- In 2006 werd de gouden “M” gelanceerd als logo. Een logo dat wereldwijd voldoet als een symbool voor het bedrijf.
Op nummer 6 vinden we het automerk Mercedes-Benz.
Feitje; Het logo van Mercedez-Benz is niet het meest iconische logo van een automerk! Tussen nummer 5 en 1 vinden jullie nog een logo van een automerk. Kun je al raden om welk merk het gaat?
Het originele DMG (Daimler Motors Corporation) lijkt niet op het Mercedes logo zoals we ‘m anno 2018 kennen. Mercedes is een productnaam gebaseerd op de naam van de dochter van de oprichter van Daimler. In 1909 registreerde Daimler de drie- én vierpuntige ster als handelsmerken van het bedrijf.
De driepuntige ster werd gekozen als symbool voor de ambities op het gebied van motorisering. “Op het land, op het water en in de lucht”. Vanaf 1910 had elke DMG auto een 3-puntige ster in de grill van de auto. De ster werd in 1916 omringd die het huidige Mercedes-Benz logo samenbrengt.
De nu iconische slanke zilveren ster, met een eenvoudige ring rond de uiteinden, werd geïntroduceerd in 1921, maar werd vervangen door een ontwerp dat doet denken aan het ontwerp uit 1916.
In 1926 werden de woorden “Mercedes” en “Benz” rond de binnenste cirkel geplaatst. Mercedes-Benz heeft dit logo wel 70 jaar aangehouden, tot en met 1996, toen ze terugkeerden naar het slanke en vereenvoudigde DMG-ontwerp uit 1921, waarmee het bedrijf zijn huidige iconische logo introduceerde.
De nummer 2 frisdrank producent vinden we op nummer 5 van de lijst.
Caleb Bradham, de oprichter van het bedrijf, krabbelde een ontwerp dat het logo voor het bedrijf zou worden. Het ontwerp werd slechts licht gewijzigd tot 1962 toen het woord “cola” uit ‘Pepsi-Cola’ werd losgelaten en het bedrijf verderging onder de naam Pepsi. Het logo was een vetgedrukte “Pepsi” met op de achtergrond een rode, witte en blauwe kroonkurk. Het logo werd van 1971 tot 2005 vijf keer gemoderniseerd, steeds strakker en steeds meer gedefinieerd. Weer een voorbeeld van hoe belangrijk kleuren in een logo zijn. Je raadt zeker al welk logo we nog kunnen verwachten na de #2 frisdrank producent ter wereld.
Op nummer 4 van de lijst vinden we het Apple Logo.
Een simpel logo dat door de jaren heen vrij weinig veranderingen doormaakte. Een aantal op het gebied van kleur. Net als bij het Shell logo zien we iets opmerkelijks; een logo dat daadwerkelijk de bedrijfsnaam weerspiegelt.
Geïnspireerd door Steve Jobs werd het eerste complexe logo ontwerp vervangen door iets dat niet ‘te schattig’ was, Rob Janoff heeft het logo uit 1977 gemaakt. Hierin stond de regenbooggestreepte appelillustratie en het woord ‘Apple’ centraal. Het logo moest jongeren aanspreken en het unieke vermogen van de computer om kleuren weer te geven benadrukken. Het logo van 1977 bevatte ook de nu iconische “bite” uit de appel, die de illustratie moest onderscheiden van een kers.
In 1984, tegelijkertijd met de lancering van de Apple Macintosh verwijderde het bedrijf de bedrijfsnaam uit het logo. Iets wat we steeds vaker zien; door de jaren heen wordt een logo vaak simplistischer in plaats van ingewikkelder. Het logo en het bedrijf waren dusdanig iconisch dat ze dit wel konden permitteren.
Op nummer 3 vinden we het logo van het meest bekende automerk ter wereld: Ford.
Ford heeft een bijzondere geschiedenis, niet alleen qua logo. Henry Ford, de oprichter stond bekend als een doorzetter. Hij wilde persé een V8 motor bouwen. Mensen beschouwden hem als gek, maar toch lukte het hem na een aantal jaar. Ford Motor Company was in feite het derde autobedrijf van Henry Ford. Het eerste bedrijf ging failliet en hij verliet het tweede bedrijf, dat vervolgens zijn naam wijzigde in Cadillac. Het originele logo van Ford was een blauwe cirkel met de locatie en naam van het bedrijf. De cirkel veranderde in de beroemde blauwe ovaal in 1927 tegelijkertijd met de release van de Model A Ford.
Op nummer 2 vinden we het iconische Coca-Cola logo!
Dit logo werd in 1886 gemaakt door de accountant van John. S. Pemberton, de oprichter van Coca-Cola. Diezelfde accountant, Frank M. Robinson stelde ook de naam Coca-Cola voor met het argument dat de twee hoofdletter-C’s goed zouden zijn bij het adverteren. Hoewel er in bepaalde perioden kleine wijzigingen in het logo zijn aangebracht, is het klassieke ontwerp bijna 130 jaar vrijwel intact gebleven.
Op nummer 1…
Vinden we…
Het NIKE logo!
Het logo van de bekende sportkleding en sportschoenenfabrikant heeft zelfs een eigen naam; de Swoosh. De nu iconische Nike “Swoosh” werd aan het begin afgekraakt door mede-oprichter Philip Knight die zei: “Ik hou er niet van, maar ik zal er aan moeten wennen…”
Carolyn Davidson, die op dat moment slechts $35 ontving voor het ontwerpen van het logo, werd geïnspireerd door Nike, de Griekse godin van de overwinning.
Zij creëerde de Swoosh, die beweging en snelheid impliceerde. Het logo werd in 1978 bijgewerkt en Nike koos voor een vetter, all-caps lettertype onder het symbool. De Swoosh werd een van de meest iconische symbolen ter wereld, zozeer dat het bedrijf in 1995 ervoor koos om de merknaam van het oorspronkelijke ontwerp te verwijderen, waardoor de Swoosh het enige symbool van het bedrijf was.
Ooit staat er een LogoLove logo tussen de lijst van 35 meest iconische logo’s! Wil jij een logo op maat laten maken? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag!