De evolutie van het Volkswagen logo
Als basisschoolkind leren we over zo’n beetje elke evolutie in de geschiedenis, de biologie en de levensbeschouwingen. Toch wordt er in de volwassenwereld zelden stilgestaan bij een evolutie van een logo die tot de top behoort – een beeldmerk waar elke ondernemer van droomt: elke burger, van de leek tot de kenner, kent het logo. Het uit je hoofd filteren van het iconische logo lukt simpelweg niet. Ook zo’n iconisch logo laten ontwerpen? Wij helpen je graag, neem contact met ons op!
Wie dit van zijn bucketlist kan afstrepen, is Ferdinand Porsche. De Oostenrijkse designer die voor de Tweede Wereldoorlog door Adolf Hitler wordt gevraagd om een Duitse burger te worden. Dit alles met het doel dat dit ontwerptalent zijn auto verder kan evolueren maar dan mét de specificaties van Hitler. De evolutie van de Volkswagen begint, en daarmee de evolutie van het Volkswagen logo ook.
Hitler in de Volkswagen
Even schrikken is het wel dat Hitler verweven is in één van de bekendste bedrijven en logo’s ter wereld. Dit is de reden dat het eerste logo van Volkswagen, anno 1938, bestaat uit een Nazivlag – een swastika-symbool is duidelijk zichtbaar. Maar ook is dit symbool het oud-Noordse ‘Ginfaxi’, wat staat voor het overwinnen in alle gevechten. Hoe ironisch, Volkswagen staat met zijn bedrijf en logo sinds tientallen jaren vooraan de markt vol moordende concurrentie en frustrerend ellebogenwerk.
Maar zo donker als de geschiedenis van Adolf Hitler, zo licht zijn de eerste commercials van Volkswagen, toentertijd ‘Volkswagenwerk GmbH’. Ook marketing wordt in de jaren ’30 volop gebruikt: onder de missie KDF (Kraft durch Freude) of terwijl kracht door vreugde, worden de aantrekkelijke auto getoond als de perfecte manier om met je geliefden voort te bewegen in prachtige bossen, jaloersmakende vakantietrips en straten vol dure huizen. Een duidelijk logo en een duidelijke merkstrategie dus.
De mysterie van de maker
Na de WOII nemen we afscheid van de duidelijke referentie naar Hitler – een Nazivlag is niet meer zichtbaar en maakt plaats voor een motorcirkel die de letters ‘V’ en ‘W’ omringt. De Britten komen aan de macht bij het succesvolle bedrijf en dopen het bedrijf om naar Volkswagen. Een nieuwe stap in het bedrijf, en daarmee een nieuwe stap in het design van het Volkswagen logo.
Wie het geniale brein is achter het VW logo is, blijft helaas een mysterie. Er wordt gepraat over Franz Xaver Reimspeiss, een werknemer van Porsche. Maar ook Martin Frever staat op het lijstje, die een design competitie schijnt te hebben gewonnen naar aanleiding van het Volkswagen logo.
De maker kan helaas niet persoonlijk geëerd worden, maar de ontwerpen van het VW logo zeker wel. Diverse keren is het logo positief veranderd naar een opvallendere kleur, een strak uiterlijk en een luchtigere betekenis. Om wat dichter bij onze tijd te komen: in 2000 werden er zelfs trendy aspecten toegevoegd aan het evoluerende logo – zoals het mengen van kleuren en een 3D-effect.
De reflecterende Volkswagen
De interacterende initialen van het bedrijf en de luchtige cirkel eromheen, geven leesbaarheid en helderheid – kernpunten voor een krachtig logo. Met de blauwe kleur die uitmuntendheid, betrouwbaarheid en klasse uitstraalt gecombineerd met de charme en de zuiverheid van het witte, zou je kunnen zeggen dat een verdere evolutie niet nodig is. Toch zijn er geruchten dat er in 2019 een nieuw Volkswagen logo komt die minder Duits, moderner en serieuzer overkomt.
Allereerst wilt Volkswagen met die hernieuwing de beschadigde reputatie herstellen. Jarenlang zijn de succesvolle auto’s veel vuiler dan hoe ze voor grote prijzen aan de klant worden gepresenteerd. Daarnaast wordt het verkopen van elektrische auto’s steeds belangrijker. Net zoals een mens zijn haar verft of een dure aankoop doet na een verbroken relatie, gaat Volkswagen een nieuw logo creëren om met zijn geschiedenis te breken. We kunnen Volkswagen bijna zien als een reflectief persoon – hij groeit, hij valt, hij staat op en evolueert. Hoe begin jij de geschiedenis van jouw droomlogo?