Fonts in Logo Design 2/3
Vorige week schreven we er al over: fonts in logo design. Welk lettertype kies je en welke soort lettertypes zijn er? Bij LogoLove richten we ons op 4 verschillende lettertypen: Decoratief, Script, Serif en Sans Serif. Deze week schrijven we meer over de redenen voor het kiezen van een specifiek lettertype. Lees snel verder!
Fonts in minimalistisch design
Minimalistisch design is steeds populairder: less is more. Het ontwerp van een huisstijl, een logo of een website wordt teruggebracht tot het essentiële. Wat overblijft wordt op de eenvoudigste manier gepresenteerd, zonder extra toevoegingen. Veel huidige logo’s en huisstijlen van grote en minder grote merken zijn beïnvloed door minimalisme – Apple, Google en Microsoft bijvoorbeeld.
Wanneer wij een lettertype kiezen voor een minimalistisch ontwerp, zijn er verschillende zaken waar wij rekening mee houden:
- strakke lijnen en scherpe randen;
- geometrische vormen: dit zal vooral een rol gaan spelen in de manier waarop de letters worden gevormd;
- een open of luchtige uitstraling: gecreëerd door witruimte binnen of tussen letters;
- waarschijnlijk het belangrijkste: goede leesbaarheid: dit betekent meestal grotere letters in het algemeen, tamelijk hoge kleine letters en gemakkelijk herkenbare lettervormen.
Comic Sans of Times New Roman? Logisch! Comic Sans wordt sinds 1994 gebruikt voor kinderen en in cartoons. Het is een vrolijk lettertype. Waarschijnlijk is Times New Roman een betere keuze als je een brief schrijft als advocaat! De tekst hieronder is een visueel voorbeeld, misschien een tikkeltje overdreven, maar je bent het vast met ons eens; de keuze voor het lettertype klopt simpelweg niet.
Waarom is lettertype zo belangrijk?
Het kiezen van een font is voor designers vergelijkbaar met het kiezen van een outfit om te dragen. Op een sollicitatie draag je iets anders dan op een kinderfeestje, toch? Het heeft allemaal te maken met stijl en de indruk die je wilt maken. Verschillende gelegenheden en verschillende situaties vragen om een verschillende lettertype. Je vraagt jezelf altijd af: Wat is gepast, en welke indruk wil ik achterlaten? We blijven het zeggen: de eerste indruk is onuitwisbaar, dat geldt voor jou, maar ook voor een logo design of een huisstijl. Outfitkeuzes moeten doelgericht zijn, maar lettertypekeuzes moeten dat ook! Nog een voorbeeld: In een driedelig pak naar het strand…
Tot volgende week! Dan vertellen we je meer over hoe je het beste lettertype kiest voor jouw boodschap.