De invloed van Paul Rand op design anno 2018
Wie was Paul Rand en waarom was hij zo belangrijk voor designers van nu?
Paul Rand was een Amerikaanse art director en grafisch ontwerper, vooral bekend om zijn bedrijfslogo’s, waaronder de logo’s voor IBM, UPS, Enron, Morningstar, Inc., Westinghouse, ABC en NeXT. Hij was een van de eerste Amerikaanse commerciële artiesten die de Zwitserse stijl van grafisch ontwerpen omarmde en uitvoerde.
Rand was een professor emeritus van grafisch ontwerp aan de Yale University in New Haven, Connecticut, waar hij les gaf van 1956 tot 1969, en van 1974 tot 1985. Hij werd in 1972 ingewijd in de New York Art Directors Club Eregalerij.
Wat maakte Paul Rand zo bijzonder?
Paul Rand studeerde design aan drie verschillende instellingen, hij gaf nooit zoveel om die instellingen beschouwde zichzelf altijd als autodidact. Paul Rand begon zijn carriere met het ontwerpen van magazine covers. Dit deed hij overigens gratis, puur om bekender te worden in de designwereld. Mooi toch?
Zijn designs waren populair, hij maakte grote stappen, en begon met het ontwerpen van logo’s, voornamelijk bedrijfslogo’s. Waarin hij ook enorm succesvol was. Hoe? Rand begon te filosoferen over zijn eigen werk – wat logos zijn, wat ze niet zijn, wat ze kunnen zijn, en groeide op die manier steeds verder.
Een van zijn sterke punten was zijn vermogen om design te koppelen aan een specifiek bedrijf. Hij wist de zijn designs zó goed uit te leggen dat er direct al een bedrijfsidentiteit ontstond. Niet veel designers konden (of kunnen) dat! “A logo derives meaning from the quality of the thing it symbolizes, not the other way around.”
Hoewel Rand het meest bekend was vanwege de bedrijfslogo’s die hij in de jaren 1950 en 1960 maakte, is zijn vroege werk ook zeker noemenswaardig. In 1936 kreeg Rand de taak om de pagina-indeling voor een jubileumnummer van het tijdschrift Apparel Arts in te stellen. Hij deed dit zo professioneel dat hij een fulltime baan aangeboden kreeg. Aanvankelijk weigerde Rand dit aanbod, bewerend dat hij nog niet op het vereiste niveau was, maar een jaar later besloot hij ermee door te gaan en de verantwoordelijkheid voor de modebladen van Esquire over te nemen op de jonge leeftijd van drieëntwintig.
Hoewel Rand een kluizenaar was in zijn creatieve proces, was hij erg geïnteresseerd in het maken van theoretische boeken om zijn filosofieën te belichten.
Paul Rand en LogoLove
Een van Paul Rand zijn uitspraken: Design is so simple, that’s why it’s so complicated.
Dit zien we bij LogoLove ook terug. Simplicity. Als je echt begrijpt wat een logo is en waartoe een logo in staat is, dan zullen je logo ontwerpen altijd de eenvoud en kracht hebben die je over wilt dragen, net zoals Paul Rand dat deed.