Wat is er veranderd aan het Tinder logo?
Iedereen kent Tinder wel, toch? Jij nog niet? Dan wordt het echt tijd!
Tinder, opgericht in 2012, is uitgegroeid tot een van de snelst groeiende sociale startups en mobiele apps aller tijden. Tinder werd gelanceerd om de sociale en fysieke barrières aan te pakken om nieuwe vriendschappen en relaties te smeden. Met behulp van sociale gegevens vindt Tinder anoniem mensen in de buurt die elkaar leuk vinden en verbindt ze als ze allebei geïnteresseerd zijn.
Waarom LogoLove Tinder behandelt in deze blog is vanwege hun recente verandering, niet alleen hun logo is opnieuw gedesigned, maar ook hun huisstijl en hun app is veranderd.
Wat is er veranderd bij Tinder?
Het Tinder logo
Tinder heeft het tekstlogo vervangen door het vlamsymbool dat eerder ook al deel uitmaakte van het logo. Het pictogram, dat voorheen de plaats van de stip boven de letter “i” in beslag nam, is nu eigenlijk het hele logo. Waar het logo eerder helemaal rood was, verandert het logo nu tussen roze en oranje en heeft het een iets ‘rondere’ look. Ons (en anderen) deed het denken aan het herontwerp van het Instagram logo in 2016, waar de kleuren ook een centralere rol gingen spelen. Verrassend genoeg dezelfde kleurcombinaties!
De Tinder huisstijl
De Tinder vlam werd in de afgelopen jaren het populairste app logo op de telefoons van mensen. Tinder heeft bijna de Nike Swoosh status bereikt en heeft daarom besloten af te zien van een woordmerk.
De nieuwe, “cleane” look van Tinder, het minimalistische logo maakt deel uit van een bredere trend die het afgelopen jaar door social-mediaplatforms is overgenomen. (o.a. Instagram en Twitter). Niet alleen het Tinder logo is veranderd, ook de hele huisstijl en de Tinder app zijn onder de loep genomen.
De Tinder app
De Tinder logo update volgt na een revisie van de app, met deze revisie krijgt het bedrijf een ‘cleanere’ look. Foto’s vullen nu een groter deel van het scherm in en kunnen sneller worden doorgebladerd, terwijl profieldetails worden weergegeven met één tik onderaan het scherm. Heeft dit wellicht ook te maken met Material Design? Waar we vorige week al over schreven.
Bij het Swipen kunnen gebruikers hun gedeelde vrienden zien, favoriete artiesten op Spotify en hun Instagram-feed.
De dating-app, die naar schatting 50 miljoen actieve gebruikers heeft, is ook van plan een Tinder Online-versie te lanceren die toegankelijk is via browsers en die momenteel in een handvol landen wordt getest.
Wat leren we hier bij LogoLove van?
Dat pictogrammen een steeds grotere invloed hebben, vooral in de app branche. Kies het logo van jouw app door er eerst goed over na te denken, o.a. de favicon van de app en de website spelen een grote rol. Kunnen wij eens vrijblijvend met je meedenken? Dat doen wij natuurlijk graag!
Will Paterson maakte onlangs een video over het Tinder Logo – kun jij je hierin vinden?