Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Een 3D logo laten ontwerpen – waarom wel of niet doen?

Met de modernisering van ontwerptechnieken anno 2018 kun je zo veel mogelijk en zo uitgebreid mogelijk veranderingen aan jouw logo doorvoeren. Wat is hier de juiste keuze? Een gecompliceerd logo laten ontwerpen? Of kies je hier juist voor een minimalistisch logo? Een logo dient natuurlijk wel uniek en gedenkwaardig te zijn. Maar betekent dat ook dat een 3D logo verstandig is? LogoLove zocht het voor je uit! – Wil je zelf een uniek logo laten ontwerpen voor jouw bedrijf? Laat het ons weten! Wij helpen je graag 🙂

Zoals je weet zijn er verschillende soorten logotypes beschikbaar: denk hierbij aan een wordmark logo, een minimalistisch logo, een monogram, een embleem logo en zelfs 3D logo’s. Om een sterk visueel effect te creëren lijkt het ontwerpen van een 3D logo een goed idee, maar is dat wel zo?

Er zijn wel redenen aan te wijzen waarom het laten ontwerpen van een 3D logo een goed idee lijkt: het is uniek, ziet er professioneel uit en is erg modern.

We moeten je meegeven, reden #1 klopt – het is uniek. Professioneel en modern daarentegen niet!

We geven je 5 redenen waarom een 3D logo géén succes is:

  1. De eerste reden: 3D-logo’s zijn verouderd. Hoewel ze misschien een paar jaar geleden populair waren, met name in de jaren 90 en 2000, verschuift design en logodesign in het algemeen naar een meer stijlvolle en simplistische look. Less is more. Compleet het tegenovergestelde van een 3D-logo. De meest succesvolle en unieke logo’s van vandaag de dag zijn simplistisch en eenvoudig. Het Apple logo, het Windows logo en het logo van McDonalds hebben geen 3D ontwerp nodig om uniek te zijn.
  2. Een ander nadeel van 3D-logo’s is dat ze er geweldig uit kunnen zien op een laptopscherm of op het scherm van je mobiele telefoon, maar het is simpelweg onmogelijk om de 3D-gradiënt op papier af te drukken.
  3. Niet alleen zijn 3D-logo’s moeilijk te printen op papier, wat dacht je van merchandise? Shirts, mokken, relatiegeschenken of kerstpakketten.
  4. 3D Logo’s zien er vaak enorm clichématig en ‘kleverig’ uit. Een logo generator is sowieso geen goed idee, maar de combinatie van een logo generator en een 3D logo zal in 99% van de gevallen niet slagen.
  5. Een 3D logo is niet goed schaalbaar, wanneer je het logo groter wilt neerzetten, maar ook wanneer je het logo kleiner wilt neerzetten. De details van het originele logo zullen eenvoudig worden verward.

Er is op design gebied enorm veel mogelijk en het is inderdaad verleidelijk om de mogelijkheden van een 3D logo voor jouw bedrijf te overwegen, maar besef je wel dat het logo alles vertelt over jouw bedrijf. Het is het meest bepalende element! Een 3D logo heeft simpelweg té veel nadelen.

Ken jij een bedrijf met een 3D logo wat wél succesvol is? Laat het ons weten in de comments!

Geef een antwoord