De bijzondere logo’s van 3 luxe kledingmerken
Twee weken geleden schreven we al over de logo’s van verschillende kledingmerken en de psychologie achter de logo’s van dure en minder dure merkkleding.
Wat blijkt? Dat werknemers die merkkleding met een logo meer gerespecteerd worden op de werkvloer. Nog opvallender: mannen die kleding droegen zonder een merk logo, worden beter beoordeeld dan mannen met een kledingstuk met een goedkoop logo. Een logo zegt veel over een merk en de personen die het merk dragen, maar blijkbaar ook over de collega’s van de dragers van merkkleding. Bewust én onbewust!
Voor LogoLove een reden om de logo’s van 3 luxe kledingmerken onder de loep te nemen!
1. Het Prada logo
Het Prada logo is net zo elegant als de kleding en accessoires van het bedrijf zelf. Het is een eenvoudig zwart logo dat is ontworpen naar de voorkeur van designer Miuccia Prada voor minimalistisch design. Het logo voor Prada is een wordmark logo: “PRADA” in vetgedrukte, zwarte hoofdletters. Het gekozen lettertype voor het logo is erg bijzonder dankzij de contrasterende dunne en dikke lijnen. Alle versies van het Prada logo hebben een effen, zwarte kleur. Dit zorgt ervoor dat het logo veelzijdig te gebruiken blijft. Niet alleen de kleur is hetzelfde, ook het kenmerkende Prada-lettertype is hetzelfde gebleven tijdens de logowijzigingen.
2. Het Louis Vuitton logo
Het belangrijkste designkenmerk van het officiële Louis Vuitton-logo is het LV-monogram. Het is een cursief, serif, met een hoofdletter geschreven L die iets schuin-linksonder op een hoofdletter V staat. LV symboliseert de initialen van de oprichter. Het logo van het merk is in de loop van de tijd nauwelijks veranderd, maar in 1997 besloot designer Marc Jacobs om alleen het monogram te gebruiken en de tekst ‘Louis Vuitton’ te verwijderen. Louis Vuitton en het beroemde “LV” -monogram is een van de meest herkenbare merksymbolen. Vaak beschouwd als een merk voor elite vrouwen, het logo staat symbool voor macht en geld. Hoewel er veel replica’s van het merk rondzwerven, is de kwaliteit vrijwel onmogelijk om direct te repliceren.
3. Het Chanel logo
Trends komen en gaan, maar als het gaat om het creëren van een tijdloze look die nooit zijn aantrekkingskracht zal verliezen, heb je het over het luxe kledingmerk Chanel en het bijzondere logo. Hoewel een algemene veronderstelling is dat de initialen van Coco Chanel eenvoudigweg omgekeerd en met elkaar verweven zijn, klopt dit niet helemaal…
Er wordt gezegd dat Chanel met het logo kwam na een bezoek aan het Château de Crémat – een kasteel in Nice, Frankrijk – waar ze vaak feestjes bijwoonde die werden georganiseerd door vriendin Irene Bretz. Het Château de Crémat, dat je vandaag nog steeds kunt bezoeken, heeft een reeks gewelfde bogen met prachtige gebrandschilderde ramen. Het zijn deze ramen die naar verluidt het beroemde logo hebben geïnspireerd.
Wat is jouw favoriete kledingmerk en wat vind je van het logo? Laat het ons weten in de reacties!