De huisstijlen van 3 bekende Nederlandse reisaanbieders uitgelicht
Het is écht winter en velen van ons snakken naar de zon. Het is koud buiten! Als jij je afvraagt of je nog een tripje naar de zon kunt boeken in december, moet je bij de volgende aanbieders zijn. Je bent absoluut niet de enige die de kou wilt ontsnappen!
Voor ons geen vakantie, wij hebben de tijd genomen om de huisstijl en het logo van 3 bekende Nederlandse uit te lichten!
De huisstijl en het logo van TUI
Wist je dat TUI niet al te lang geleden nog Arke heette? Het logo van Arke en TUI verschillen vrijwel niet. Het verschil zit ‘m in de ondertitel (discover your smile), de achtergrondkleur en het lettertype. Het symbool van het logo is hetzelfde gebleven.
Vorige week schreven we al over Spotify en hun brand guidelines. Ook reisorganisatie TUI hecht veel waarde aan hun eigen identiteit en huisstijl. Zo schrijven zij in hun guidelines: “De TUI identiteit is een waardevol onderdeel. Het helpt mensen onze diensten te identificeren en fungeert als een garantie voor kwaliteit en authenticiteit. Onze identiteit is niet alleen ons merk, het is ook de manier waarop we kleur gebruiken, etc. Onze identiteit is herkenbaar & onderscheidend wanneer het consistent wordt toegepast. Deze richtlijnen zijn bedoeld om je te helpen de TUI huisstijl nauwkeurig toe te passen.”
De zin ‘discover your smile’ vinden wij een hele waardevolle toevoeging, je krijgt direct een goed gevoel bij de reisorganisatie, tijd om op vakantie te gaan dus!
Wat valt nog meer op aan de huisstijl van TUI? De kleur lichtblauw blijft terugkomen. De associatie met de helderblauwe lucht en de blauwe zee is snel gemaakt! Discover your smile. Bij TUI gaat het er vooral om waar jij blij van wordt. Is dat vroeg opstaan, in de file aansluiten en van 9 tot 5 werken? Of is dat om lekker alles te vergeten en twee weken lang all inclusive te genieten? Wij zouden het wel weten!
Het logo en de huisstijl van Sunweb
Zoals je ziet heeft Sunweb ook een aantal veranderingen doorgevoerd in hun logo – van een logo met een ‘vliegende cursor’ tot een logo met spreuk tot het huidige logo, gelukkig blijft het logo desondanks de veranderingen wel herkenbaar.
De website van Sunweb is vergelijkbaar met de website van TUI. Makkelijk te navigeren, eenvoudig te vinden waar je naar op zoek bent dus. Met termen als “Fast Minutes” in herkenbare iconen ipv Last Minutes is Sunweb op een ludieke manier actief om een goede merkidentiteit neer te zetten.
De kleur van Sunweb is rood, dit komt overal terug op de website. Herkenbaar en duidelijk!
Het logo en de huisstijl van Corendon
Cor en Don, wie kent ze niet? En de slogan van Corendon; de mooiste reis voor de laagste prijs. Cor en Don spelen een hele grote rol bij de merkidentiteit van reisorganisatie Corendon. In de huisstijl zijn zij veelvoudig terug te vinden. Overigens niet alleen op de website, ook in ander promotiemateriaal als radio en TV.
Het logo van Corendon heeft ook een verandering doorgemaakt. Een stuk cleaner, vinden wij. Een vergelijkbare verandering vinden we terug bij Sunweb.
Volgens Corendon is eenvoud de nieuwe trend in logoland, en de merknaam is inmiddels wel sterk genoeg om op zichzelf te staan. Dit is natuurlijk niet te ontkennen! Corendon is een ijzersterke merknaam en met het nieuwe logo wordt dat nog eens benadrukt. Wij denken dat Corendon, mits het zo doorgaat, het in zich heeft om naar een minimalistisch logo te switchen, denk aan een logo vergelijkbaar met dat van Microsoft of Apple.