Logo voor een kledingmerk – groot of juist klein?
Je ziet het overal – merkkleding. Ralph Lauren, Lacoste of Tommy Hilfiger polo’s en wat te denken van de Louis Vuitton, Chanel of Hermes tassen. Een aantal bekende kledingmerken met bekende logo’s. Heb jij zelf veel met merkkleding of interesseert het je niet zoveel? Bij LogoLove zijn we vooral geïnteresseerd in de psychologie achter de logo’s van de merken!
Dress to impress – waarom logo’s op merkkleding?
Het designerlogo leek juist kleiner te worden – chiquer en subtieler leek het doel. Maar als we kijken naar de logo’s op de verschillende kledingstukken op de Herfst Fashion Weeks in 2018, zien we een heel ander beeld. De logo’s op tassen en andere accessoires zijn juist groot! Van Prada tot Fendi, op de catwalk maar ook in het straatbeeld zie je het steeds vaker.
Vaak kun je als consument wel kiezen, Ralph Lauren staat bekend om het kleine polopaardje, of groot! Want de polo’s zijn ook verkrijgbaar met een groot polopaardje. Zo ook Levi’s en Tommy Hilfiger. Zij produceren shirts met hun bekende logo’s zowel klein op de borst als groot over het hele shirt.
Merkkleding heeft voor veel dragers de reden: om op te vallen. Door middel van de merkidentiteit van het merk, worden dragers geïnspireerd en aangesproken. Iemand die serieus in het leven staat, zal eerder kiezen voor een shirt met een Hugo Boss logo dan een shirt met een Playboy logo erop. Een andere reden waarom men merkkleding met een logo draagt, is omdat men zich graag wilt onderscheiden. Men identificeert zich snel met een merk als de merkwaarden overeenkomen met zijn of haar persoonlijke waarden. Nike logo? Dan ben je ongetwijfeld sportief. Een Chanel logo? Dan waardeer je luxe artikelen. Draag je liever een Supreme logo hoodie? Dan houd je vast van exclusiviteit!
Onderzoek naar logo’s en merkkleding
Uit onderzoek van de Universiteit van Tilburg is gebleken dat werknemers die merkkleding met een logo meer gerespecteerd worden op de werkvloer. Zij zouden zelfs beloond worden met een hoger salaris! Nog iets opvallends: mannen die kleding droegen zonder een logo, werden beter beoordeeld dan mannen die kleding met een goedkoop logo droegen.
Merkkleding met een logo wordt blijkbaar geassocieerd met kwaliteit. “Iemand die merkkleding draagt, zal het ongetwijfeld goed voor elkaar hebben”, is de veronderstelling.