Het verhaal achter het Supreme logo
Het Supreme logo, je ziet het logo tegenwoordig overal. Het Amerikaanse skatemerk is razend populair onder de nieuwe generatie millennials. Ze kopen Supreme kleding en staan hiervoor in enorme rijen voor de winkel. Sommigen millennials laten het logo permanent tatoeëren op hun lichaam. Maar wat is nou het verhaal achter dit iconische logo?
Drie T-shirts met het Supreme logo
James Jebbia opende de allereerste Supreme winkel in het centrum van Manhattan in 1994. Het doel van de winkel was het verkopen van producten van andere populaire skatemerken, maar Jebbia wilde voor de opening iets speciaals lanceren. Hij besloot om drie simpele shirts te verkopen van het Supreme merk zelf. Alle drie hadden ze een eenvoudig ontwerp. De ene met een foto van een bekende skater, de ander met een foto van een populaire muzikant en de laatste met een simpel Supreme logo die een vriend van Jebbia had ontworpen. Het duurde niet lang, of de T-shirts van het Supreme merk zelf werden meer verkocht dan al de andere producten in de winkel. Jebbia begon met het ontwerpen van verschillende kledingstukken met het Supreme logo in verschillende kleuren. Al snel werd het Supreme logo een status symbool in de straatcultuur van New York City.
Barbera Kruger ter inspiratie
Er was wel wat onenigheid rondom het ontwerp. Nadat een vriend van Jebbia het logo had ontworpen, vond hij het toch een beetje een saai logo. Om meer diepte in het ontwerp te krijgen leende Jebbia zijn vriend een boek ter inspiratie van Barbera Kruger, een bekende conceptuele kunstenaar in New York. Uiteindelijk werd er een nieuw logo ontworpen en wat bleek? Het nieuwe Supreme logo leek wel heel erg op de stijl van Barbera Krugers kunst. Haar werk kenmerkt zich namelijk door witte, vetgedrukte letters omringt door een rood vlak. Barbera liet publiekelijk weten dat ze niet blij was met het kopiëren van haar stijl.
Ondanks de onenigheid is het niet te ontkennen dat het Supreme logo goed voor het merk heeft uitgepakt. De boodschap die Barbera Kruger met haar kunst wil meegeven past perfect bij de doelgroep van Supreme. De populariteit van de producten met het Supreme logo schoten omhoog, eerst in New York en daarna over de hele wereld!