Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Het Calibra-logo van Facebook lijkt wel verdacht veel op het logo van deze bank…

Veel mensen zijn niet blij met het idee dat Facebook straks ook deel uit gaat maken van de financiële dienstverlening. Startup bank Current heeft ook kritiek, alleen ziet dit juist op een hele andere manier: het logo dat gebruikt wordt door Calibra lijkt namelijk wel verdacht veel op die van het Current logo. Dit verhaal heeft zeker een staartje, bij een logo ontwerpen is het nu eenmaal niet de bedoeling dat er plagiaat wordt gepleegd!

Current vs. Calibra

Current is een bank die in 2017 voor het eerst van start ging met een app-gestuurde debitcard voor kinderen en eind vorig jaar een reguliere betaalrekening lanceerde. Wat kinderen moeten met een debitcard weten wij ook niet, daar gaat het in deze blog gelukkig ook niet over.

Ook adverteert Current dat gebruikers via de app vrienden kunnen betalen. Precies wat Current wilt gaan doen! Ook zij zullen door middel van een bepaald transactiesysteem betalingen mogelijk maken aan al je vrienden. Niet zo raar dus dat Current hier niet op zit te wachten.

Mag dit dan wel?

Als het aankomt op plagiaat zijn er twee soorten die we kunnen onderscheiden. Je hebt plagiaat waarbij er echt namaak wordt gepleegd. Meestal mag dit niet, echter zijn er gevallen te bedenken waarbij het toch wordt toegestaan. Denk maar eens aan de rel tussen Vlugge Japie van de Lidl en Snelle Jelle peperkoek. De andere soort plagiaat is ‘per ongeluk’, hierbij is het niet de bedoeling geweest. Streepjes en cirkels zijn geen ongebruikelijke vormen voor logo’s, dit kan dan ook een reden zijn dat de logo’s zoveel op elkaar lijken.

Daarnaast is het zinvol voor Calibra om een cirkel te gebruiken in het logo, ze willen nu eenmaal een digitale munt beginnen. De verticaal op elkaar gestapelde streepjes worden gebruikt (≋) als symbool voor de munteenheid. Toch is de gelijkenis opvallend, en aangezien beide bedrijven financiële diensten verlenen, bestaat er het gevaar dat mensen verward zullen raken. Conclusie zal waarschijnlijk zijn: het mag technisch gezien wel, maar echt handig is het nu ook weer niet. Jij weet in ieder geval nu dat er dus twee bedrijven zijn die wel verdacht veel op elkaar lijken qua logo!

Geef een antwoord