Waarom is het McDonalds logo geel en rood?
De grote gele M langs de snelweg kent iedereen. De McDonalds is op dit moment het meest bekende fastfood restaurant ter wereld. Misschien denk je dat de kleuren willekeurig zijn gekozen, ze hadden toch net zo goed groen en blauw kunnen zijn? Dit is niet het geval, bij het logo ontwerpen van deze keten hebben ze namelijk heel goed gekeken naar de kleuren. Wij laten je in dit artikel zien waarom juist deze kleuren zijn gebruikt!
De keuze voor de kleuren van het logo
De kleur rood heeft een stimulerende werking met activiteit. Verschillende onderzoeken tonen aan dat het zien van de kleur rood ons aanmoedigt om sneller actie te ondernemen dan andere kleuren.
In een experiment kregen studenten de opdracht om hun deelnemersnummer, dat in rood of grijs krijt was geschreven, hardop voor te lezen. Een tweede groep deelnemers moest zo hard mogelijk in een handgreep knijpen als het woord knijpen op het scherm verscheen tegen een rode, blauwe of grijze achtergrond. In beide experimenten waren de studenten die een opdracht kregen met de kleur rood veel sneller! Hoe werkt dit dan voor de Mac? Je bent sneller geneigd om even de snelweg te verlaten voor een vette hap wanneer je de kleur rood ziet.
Wij associëren geel daarentegen met geluk. Het is naar verluidt ook de meest zichtbare kleur die men kan zien wanneer het zonnetje schijnt, dit maakt het zo’n opvallende kleur. Door de rode kleur ga je de weg af, door de gele kleur word je aandacht getrokken. Dat is nog eens marketing van de bovenste plank!
Een verandering binnen McDonald’s
McDonald’s heeft een aantal jaar geleden de keuze gemaakt om hun kleuren aan te passen. In 2009 heeft de keten een belangrijke stap gemaakt door in Europa de rode achtergrond te vervangen door een groene, in de hoop dat mensen zouden het zien als een meer milieuvriendelijke onderneming. Of ze echt milieuvriendelijk zijn in de vraag, maar het ziet er in ieder geval ‘natuurlijker’ uit. Precies wat ze willen bereiken natuurlijk!