Brandweermannen boos over hun nieuwe logo
Wanneer je aan de brandweer denkt, zal je voornamelijk denken aan heldhaftige mannen die hun leven op het spel zetten om andere mensen te helpen. Bij een dergelijk beroep hoort dan ook een stoer logo, toch? Dit lijkt misschien voor de hand liggend, echter denken ze hier bij de Brusselse brandweer toch anders over. Door een nieuwe rebranding campagne is het logo namelijk veranderd in een hartvormige bloem. Niet echt waar je aan denkt bij een logo ontwerpen voor de brandweer. Het is dan ook niet zo vreemd dat zoveel brandweermannen boos zijn over dit nieuwe logo.
Het nieuwe logo
Het nieuwe logo sluit aan bij de Brusselse huisstijl en gebruikt het Iris-motief van de stad, dat gebruik maakt van twee vlammen aan de zijkant van de iris bloem. “De mannen vinden het te soft”, zegt Dirk Van der Ougstraete van de ACV-vakbond. Vakbondsmensen zeiden dat de Brusselse brandweer klaar was om tegen het nieuwe imago te staken, ze vinden namelijk dat de brandweer een herkenbaar logo moet hebben. hoe kan je anders het verschil zien tussen bijvoorbeeld een postbedrijf en de brandweer?
De keuze voor de iris
België is verdeeld in drie federale gewesten. Brussel, dat in 1991 de Iris als embleem koos, is hiervan het grootste. Vanaf 2012 heeft de regio een hartvormige versie van de bloem gekozen voor haar eigen branding. We zien dit steeds vaker: bepaalde instanties willen een nieuw imago aan de stad meegeven maar ze letten niet op de inwoners zelf.
Een social media campagne met het hashtag #Touchepasàmonlogo (handen van mijn logo af) werd gelanceerd nadat het ontwerp gelekt was. De brandweerlieden zijn woedend dat hen niet werd gevraagd om hun mening.
Wat vind jij van het nieuwe logo voor de Brandweer? Laat het weten in de reacties!