Wat is het doel van een logo?
Logo’s vormen een onmisbaar element in de huisstijl van bedrijven. Dit is niet voor niets! Vaak wordt een logo gezien als de vertaling van de identiteit van een merk of bedrijf. Kies bijvoorbeeld voor vrolijke kleuren, wanneer je mensen blij probeert te maken met iets lekkers, speelgoed of gadgets. Donkere kleuren, zoals blauw en zwart, zijn interessant voor bedrijven binnen de zakelijke dienstverlening. Denk ook aan advocaten- en accountantskantoren, die op hun klanten een betrouwbare en enigszins autoriteit indruk willen achterlaten. Wat maakt het vertalen van de identiteit van je bedrijf zo belangrijk? Logo laten ontwerpen? Logolove!
Vergroot de naamsbekendheid van je organisatie
Door voor een opvallend en uniek logo te kiezen vergroot je de naamsbekendheid van je organisatie. Enerzijds doordat je logo direct opvalt tussen de logo’s van concurrenten. Anderzijds doordat een uniek logo normaliter langer zal blijven hangen!
In een logo hoef je niet exact te beschrijven wat je mensen aanbiedt. Veel belangrijker is het om uniek te zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de logo’s van Nike of Apple. Deze logo’s vertellen bepaald niet wat het bedrijf aanbiedt. In plaats van de combinatie van een symbool met je bedrijfsnaam, zou je ook voor een van beide elementen kunnen kiezen.
Laat mensen zich betrokken voelen bij je bedrijf
Een andere reden om voor een uniek logo te kiezen, is de mogelijkheid om mensen zich betrokken te laten voelen bij je bedrijf. Vanzelfsprekend heeft niet alleen het logo hier invloed op. Denk ook aan de manier waarop je een merk in de markt zet en de doelgroep die je probeert aan te spreken.
Om het gevoel van betrokkenheid te optimaliseren, is het van cruciaal belang dat je doelgroep zich voelt aangesproken door het logo. De juiste kleurkeuze en de keuze voor het juiste lettertype zijn hierbij belangrijk.