Logo ontwerpen voor een bouwbedrijf: waarop moet ik letten?
Een logo ontwerpen voor een bouwbedrijf lijkt op voorhand wellicht eenvoudig. Je neemt een symbool van een hamer of baksteen en combineert dit met de bedrijfsnaam. Toch blijkt het ontwikkelen van logo’s in de praktijk ingewikkelder te zijn. Zo wil je voorkomen dat het logo van het bouwbedrijf te generiek wordt. Een generiek logo is weliswaar makkelijk te ontwerpen, maar draagt niet bij aan de naamsbekendheid van een bedrijf. In dit artikel beschrijven we op welke factoren je dient te letten bij de ontwikkeling van een logo.
Pas op met het gebruik van onnodige details
Een logo kan simpel en generiek zijn. Het andere uiterste is een logo vol onnodige details. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een creatief lettertype, meerdere symbolen en een combinatie van diverse kleuren. Dit maakt een logo vaak te druk, wat potentiële klanten afschrikt.
Voorkom onnodige details in het logo:
- Neem maximaal één symbool;
- Voorkom te drukke kleurencombinaties;
- Kies een goed leesbaar lettertype;
- Een achtergrond is vaak niet nodig.
Doel bij het ontwerp van een logo voor bouwbedrijven is het vinden van een oplossing tussen beide uitersten. Het logo moet opvallen, maar enkel op een positieve manier!
Logo’s die het bouwbedrijf helpen te herinneren
De ontwikkeling van een passend logo voor bouwbedrijven helpt klanten de organisatie makkelijker te herinneren. Wist je dat een klant gemiddeld zeven contactmomenten nodig heeft, alvorens deze een aankoop doet? Een herkenbaar logo speelt hierbij een belangrijke rol.
Het kan erg lastig zijn om binnen de kaders van een te generiek en te gedetailleerd logo te blijven. Wij kunnen je hierbij helpen! Na een inventarisatie van je wensen maken we een eerste ontwerp. Op basis van je feedback zorgen we voor een verbetering van het logo. Zo sluit het logo naadloos aan op je wensen en de identiteit van het bouwbedrijf.