Bekende merken en hun branding strategie
Als bedrijf valt vaak veel te leren van de branding strategieën van andere partijen. Hoe gaan zij te werk bij het vergroten van hun naamsbekendheid? Op welke manier onderscheiden zij zich van anderen? Enzovoorts. In dit artikel zoomen we in op een aantal bekende bedrijven met een duidelijke branding strategie.
Tip: een goede branding strategie begint met bij het ontwikkelen van een passend logo. Het logo heeft een grote invloed op de eerste indruk die mensen van je bedrijf hebben.
De branding strategie van Red Bull uitgelicht
Een goed voorbeeld van een bedrijf met een heldere branding strategie is Red Bull. Je kent het merk onder meer van haar “Red Bull geeft je vleugels!”-uitspraak. Het merk richt zich op sporters, op mensen die actie en spanning zoeken en mensen die een energiekick op hun werk kunnen gebruiken. Dit zie je terug in het creatieve lettertype, in de speelse kleuren in het logo, enzovoorts. Wist je dat Red Bull zich in het verleden richtte op een veel armere doelgroep in Thailand?
Penguin als bekende Britse uitgever
Wanneer je Engelse boeken bekijkt, is de kans groot dat je het logo van Penguin ziet. Je verwacht niet direct een dansende pinguïn tegen een oranje achtergrond op boeken. Het heeft echter tot een flinke groei in de naamsbekendheid van dit bedrijf gezorgd! Niet alleen valt het logo meteen op. Ook blijft deze lang hangen. Het bedrijf richt zich sinds haar oprichting op goedkopere boeken van een hoge kwaliteit. De pinguïn staat voor een waardig, maar vluchtig dier. Hetgeen past bij de boeken die deze uitgeverij levert.
Er zijn nog veel meer bedrijven, waarvan de branding strategie het bekijken waard is. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de strategie die Uber of Monzo ontwikkeld hebben. Het kan je inspiratie geven voor de strategie van je eigen bedrijf!