De voor- en nadelen van een transparant logo
Bij het ontwerpen van een nieuw logo heb je de keuze uit een transparant logo en een logo met achtergrond. Het is van verschillende factoren afhankelijk, welk type logo het beste past bij het verwachte gebruik hiervan. Bij een transparant logo is het logo ontwerp, zoals je wellicht al verwacht, doorzichtig. In die zin, dat de achtergrond door bijvoorbeeld de letters van het logo heen kan komen. Dit is overigens niet altijd zo, maar hangt af van de manier waarop het logo ontworpen is. Wanneer je het logo op verschillende achtergronden gaat gebruiken, kan dit voor een voordeel zijn. In dit artikel lees je meer over de voor- en nadelen van deze logo’s.
Tip: je herkent een transparant logo aan het PNG-bestandsformaat. Deze logo’s worden gemaakt met zogenaamde vectorprogramma’s.
Voordelen van een transparant logo
Reeds werd een van de voordelen van een transparant logo beschreven: het logo is op iedere achtergrond te gebruiken. Ideaal, wanneer je bijvoorbeeld kledingstukken verkoopt met het logo. Ook komt een transparant logo van pas, wanneer je een gekleurd logo op een witte achtergrond gebruikt. Zou het logo zelf een zwarte achtergrond hebben, dan kan het geheel op een witte achtergrond al snel erg druk worden.
Tip: het is vaak mogelijk om een bestaand logo alsnog transparant te maken. Informeer eens naar de mogelijkheden!
Nadelen van een transparant logo
Er zijn ook nadelen aan een transparant logo op te merken. Denk bijvoorbeeld aan het feit, dat een transparant logo soms het benodigde contrast mist. Dit contrast heb je wel, wanneer je een wit logo combineert met een zwarte achtergrond. Het zorgt dat het logo direct opvalt en daardoor langer blijft hangen bij mensen. Ook zorg je er met een achtergrond voor, dat het logo in iedere situatie goed leesbaar is. Dit is bij een transparant logo in sommige gevallen niet zo.