Weetjes over het Ferrari logo: Deel 1
Vrijwel iedere man droomt van een Ferrari in de garage. Dit merk is al voor een ontzettend lange tijd dé aanbieder op het gebied van de meest prachtige auto’s. Het merk met het paard staat voor status, rijkdom en plezier. Dat is dan ook zo leuk aan een logo ontwerpen, van tijd tot tijd is het mogelijk om een logo uit te laten groeien tot een waar icoon. Nu zijn er een hele hoop leuke feitjes bekend over dit logo, weetjes die vrijwel niemand kent. Wij hebben vandaag de eerste vijf weetjes op een rijtje gezet. Houdt zeker de blog in de gaten, de komende weken vind je namelijk ook deel 2 en 3 voor de weetjes van het Ferrari logo!
- Het logo werd eerst gebruikt door Francesco Baracca
Het logo met het bekende Ferrari paard, werd voor het eerst gezien op de romp van het gevechtsvliegtuig van Francesco Baracca. De paardenlogo’s op de zijkanten van zijn vliegtuigen waren iets anders dan die van de Ferrari, echter zien we wel degelijk dat Enzo hier zijn inspiratie vandaan heeft kunnen halen.
- Enzo heeft het logo voor een lange tijd niet gebruikt
We weten niet zeker waarom Enzo Ferrari het logo 11 jaar nadat hij het voor het eerst zag niet gebruikte voor zijn auto’s. De kans is groot dat hij dit uit respect deed voor de overleden zoon van gravin Paulina, Francesco. Maar bij de eerste gelegenheid dat het wel weer kon werd het logo geplaatst op de Alfa Romeo-racewagens die het circuit van 1932 wisten weten te winnen.
- Het paard is van oorsprong Duits
Enzo zag het paard op de zijkant van Francesco Baracca zijn vliegtuig, maar waar heeft Francesco zelf vandaan? Waarschijnlijk zag hij het paard op een Duits gevechtsvliegtuig dat tijdens de eerste wereldoorlog was neergeschoten. In feite is het bekende Italiaanse paard dus geïnspireerd op een Duits logo, dit maakt het toch wel ironisch.
- Francesco was een uitstekend paardrijder
Francesco was een nationale held en zijn team van vechters stond bekend als de “Battaglione Aviatori”. Hij was de beste paardrijder van zijn team en zijn team werd ingeschreven in een paardenregiment voor het Italiaanse leger. Ook hier heeft het paard dus weer een symbolische rol gespeeld binnen het regiment.
- De gele kleur komt van Modena
Ferrari heeft de gele achtergrond als herinnering aan de stad Modena. Deze stad was de geboortestad van Francesco, ook hier heeft Enzo dus weer geprobeerd om er een soort herdenking van te maken. De kleur geel staat voor moed en voor heldhaftigheid, niet zo raar dat we dit terugvinden op een sportwagen.
Volgende week meer over het Ferrari logo!