Waarom vernieuwen bedrijven hun logo eens in de zoveel tijd?
Het valt je wellicht op, dat bedrijven hun logo ontwerpen eens in de zoveel tijd vernieuwen. Op internet vind je prachtige animaties van de manier waarop bijvoorbeeld het logo van Shell zich door de jaren heen heeft ontwikkeld. Er zijn veel meer bedrijven die hun logo eens in de zoveel tijd van een update voorzien. Dit is niet voor niets! Trends op het gebied van logo’s veranderen, waardoor logo’s van tien tot twintig jaar geleden niet meer passen in de huidige tijd. Deze logo’s zijn bijvoorbeeld te generiek geworden, waardoor ze niet meer opvallen.
De naamsbekendheid van je organisatie verbeteren
Des te meer een logo opvalt, des te groter zal ook de naamsbekendheid van je organisatie zijn. Een grote naamsbekendheid is belangrijk om nieuwe klanten naar je bedrijf te trekken. Logo’s die opvallen zullen langer in het geheugen van mensen blijven hangen, waardoor zij je bedrijf eerder aanraden aan anderen. Je onderscheidt je door voor een unieke kleurencombinatie te kiezen, door een uniek lettertype te gebruiken, enzovoorts.
Het logo van een organisatie zal vrijwel nooit volledig vervangen worden. Logo’s zijn immers een belangrijk onderdeel van de huisstijl en identiteit van een organisatie.
Logo veranderen bij een jubileum
Niet alleen veranderen bedrijven hun logo’s om bij te blijven bij trends op dit gebied. Ook kan het veranderen van een logo interessant zijn bij een jubileum. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf wat tien of vijfentwintig jaar bestaat. In veel gevallen wordt er in zo’n geval een vaantje aan het logo toegevoegd, met daarop het aantal jaar dat de organisatie bestaat.
Maakt je organisatie zelf gebruik van een verouderd logo, die nauwelijks nog opvalt? Wellicht is het tijd om het logo te vernieuwen! Wij kunnen je hierbij helpen, door mee te denken over een aanpassing aan het logo.