Waarom je je logo serieus moet nemen
Het is van groot belang, dat een logo aansluit bij de identiteit van je organisatie. Je wilt bijvoorbeeld voorkomen dat het logo de verkeerde doelgroep aanspreekt. Een logo met talloze drukke kleuren zal veel sneller worden opgemerkt door jongeren, dan door een oudere generatie. Andersom is een logo met voornamelijk donkere en rustige kleuren minder geschikt voor jeugd. Een logo vertaalt de identiteit van je organisatie. Daarbij draagt het logo bij aan de naamsbekendheid hiervan. Des te langer een logo bij mensen blijft hangen, des te groter zal ook je naamsbekendheid zijn. Reden genoeg om je logo serieus te nemen!
Voorkom dat het logo van je bedrijf generiek wordt
Zeker in de beginfase van een bedrijf is men niet altijd bereid om geld in een logo te investeren. Daar waar een logo ontwerpen helemaal niet zo duur hoeft te zijn! Een alternatief voor het inschakelen van een ontwerper is het gebruik van een online tool. Het nadeel aan deze tools is dat logo’s al snel te generiek worden. Bij zo’n tool wordt een symbool vaak gecombineerd met de naam van je organisatie. Iets wat veel van je concurrenten wellicht ook al doen. Een ontwerper ontwikkelt een uniek logo, die volledig aansluit bij jouw bedrijf.
Vertaling van de identiteit van je organisatie
Eerder beschreven we al, dat een logo de identiteit van je organisatie kan vertalen. Bied je een hele formele service aan, of is je dienstverlening een tikkeltje informeel? Nadat je voor jezelf een beeld hebt gecreëerd van je identiteit, kun je hier passende kleuren bij zoeken. Houd er hierbij rekening mee, dat mensen vaak bepaalde associaties bij deze kleuren hebben. De kleurkeuze heeft zodoende een grote invloed op de verwachtingen die mensen van je bedrijf krijgen. Speel hier op de juiste manier op in bij het ontwerp van je logo.