Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Merk en logo – wat verbindt ze?

Het merk en logo ontwerp van een organisatie hangen sterk met elkaar samen. Een merk wordt vaak ook beschreven als de identiteit van een organisatie. Wat kenmerkt het bedrijf? Op welke manier onderscheidt het zich van anderen? Kiest men voor een formele manier van handelen, of voert een informele toon de bovenhand? Enzovoorts. Deze kenmerken en eigenschappen laat je naar voren komen in het logo van het bedrijf. Op deze manier hangen een merk en logo sterk met elkaar samen. Het zit bijvoorbeeld in de gebruikte symbolen in een logo, de gebruikte kleuren, het gekozen lettertype, enzovoorts.

Identiteit of merk van je organisatie vaststellen

Om de identiteit of het merk van je organisatie terug te kunnen laten komen in het logo, is het belangrijk om deze eerst voor jezelf vast te stellen. Op welke manier probeert je organisatie zich te onderscheiden? Maak een rijtje van factoren die jouw bedrijf uniek maken. Op basis van dit lijstje kan vervolgens gewerkt worden aan het ontwerp van je logo.

De identiteit van je organisatie moet niet alleen terugkomen in het logo. Ook in de overige elementen van je huisstijl moet duidelijk zichtbaar zijn, wat je naar buiten toe uit wilt stralen. Een ontwerper kan je helpen bij het vaststellen van de identiteit van je bedrijf.

Logo ontwerpen bij je identiteit

Uit de vastgestelde identiteit kun je verschillende hints halen voor de juiste kleurkeuze in het logo. Wil je bijvoorbeeld informeel overkomen? In dat geval zijn felle kleuren aan te raden. Mocht je een accountants- of advocatenkantoor hebben, dan zijn deze felle kleuren minder geschikt. Bij deze kantoren is het belangrijk om betrouwbaar over te komen en wellicht een lichte vorm van autoriteit uit te stralen. Een kleur als blauw of zwart dragen hieraan bij. In een paar woorden kunnen we dus stellen dat een logo het merk van je organisatie vertegenwoordigt.

Geef een antwoord