Social media logo’s uitgelicht (2/2)
In het eerste deel van deze reeks zoomden we in op de logo’s van onder meer LinkedIn, Snapchat en Instagram. Dit tweede deel vertelt je meer over de logo’s van Skype, Facebook en YouTube.
Inzoomen op het logo van Skype
Net als LinkedIn, is ook Skype een bedrijf wat zich richt op de zakelijke markt. Het netwerk wordt echter ook door privépersonen gebruikt. Mede door de mogelijkheid om snel en goedkoop met elkaar te bellen, zonder in hetzelfde land te zijn. Om de zakelijke doelgroep aan te spreken is gekozen voor een blauwe kleur. Dit wordt geassocieerd met rust, betrouwbaarheid en autoriteit.
Het logo heeft de vorm van een hoofd, voorzien van een schuine koptelefoon. Dit past goed bij de dienstverlening die Skype je biedt. In het midden van het hoofd vind je de ‘S’ van Skype. Doordat voor lichtblauw en een speels lettertype gekozen is, wordt duidelijk niet alleen de zakelijke kant aangesproken.
Het logo van Facebook nader bekeken
In lijn met Skype en LinkedIn, maakt ook Facebook gebruik van een blauwe kleur. Het sociale netwerk heeft een vierkant logo, welke uitgevoerd is met afgevlakte hoeken. Dit maakt het logo minder statisch. In het vierkant is een witte ‘F’ getoond, wat direct duidelijk maakt om welk netwerk het gaat. Het gebruik van twee contrasterende kleuren, blauw en wit, zorgt dat het logo opvalt en langer blijft hangen.
YouTube logo valt op door rode kleur
Tot slot kijken we naar het logo van YouTube. Ook dit logo heeft een rechthoekige vorm, welke een rode kleur heeft. Deze kleur zorgt dat het logo direct opvalt! Daarbij is gekozen voor een contrasterend wit symbool, in de vorm van de “Play”-button. Het maakt direct duidelijk waarvoor YouTube gebruikt kan worden: het afspelen van video’s. Er zijn ook varianten, waarbij het rode vlak gevuld wordt met de naam van het sociale netwerk.