Oranje logo laten ontwerpen: voor welke doelgroep?
Veel bedrijven kijken bij het ontwerpen van een nieuw logo naar de doelgroep van hun organisatie. Je doelgroep moet immers direct worden aangesproken door het logo! Hierbij heb je de keuze tussen felle, opvallende kleuren en de zakelijke, formele kleuren als blauw en zwart. Een voorbeeld van een felle kleur is oranje. Heb jij al overwogen om een oranje logo te laten ontwerpen? In dit artikel vertellen we je meer over de associaties die mensen bij deze kleur hebben. Ook vind je hier voorbeelden van bekende bedrijven, die momenteel gebruik maken van een oranje logo.
Associaties bij oranje kleur in logo’s
Een oranje logo laten ontwerpen zal ertoe leiden dat mensen je bedrijf onder meer associëren met passie, mede doordat het oranje overeenkomt met de kleur van vuur. Tegelijkertijd kan oranje ook geassocieerd worden met gevaar, denk aan het oranje wat vaak in zwaailichten zit. Vergelijk het met rood, waarin eveneens de tegenstelling van angst en liefde gevonden kan worden. Andere associaties die men vaak met oranje heeft zijn creativiteit, vriendelijkheid, gezelligheid, anticipatie en zelfverzekerdheid. Welke associaties heb je zelf met een oranje kleur?
Combinaties van oranje met andere kleuren
Naast het feit dat het oranje in je logo een bepaalde doelgroep aan zal spreken, kun je hierbij ook voor contrasterende kleurencombinaties kiezen. Kijk bijvoorbeeld naar het logo van Fanta, waarbij men blauw en oranje combineert. Of wat te denken van het logo van Mastercard? Hierbij is gekozen voor de combinatie van rood en oranje. Twee contrasterende kleuren zorgen dat een logo eerder opvalt en vaak langer blijft hangen bij mensen. Op deze manier draagt het logo bij aan de groei van de naamsbekendheid van je organisatie. Andere bedrijven die voor een oranje logo hebben gekozen zijn onder meer Harley-Davidson, Hooters en Nickelodeon.