Bank klaagt Facebook aan om het logo van Libra
Het Libra project van Facebook heeft naast technische problemen nog een ander probleem: een mobiele bankapplicatie heeft de Calibra-dochteronderneming van het sociale netwerk aangeklaagd wegens de logo’s die erg veel op elkaar zouden lijken. Zo zie je maar dat er nogal wat kan komen kijken bij een logo laten ontwerpen!
Wat is er aan de hand?
De tech gigant Facebook introduceerde Calibra als de divisie die toezicht gaat houden op de cryptocurrency plannen, waaronder de ontwikkeling van een digitale portemonnee. Volgens de rechtszaak die is aangespannen door een mobiel bankbedrijf genaamd Current, is Calibra’s logo “niet alleen verwarrend gelijkaardig aan, maar vrijwel identiek aan de Current Marks”. Nu wordt het pas echt interessant: beide logo’s zijn naar verluidt ontworpen door San Francisco branding firm Character, dat ook als gedaagde in de rechtszaak werd genoemd. Het is nog onduidelijk hoe dat gebeurde, maar CoinDesk merkt op dat Current op 26 juni, een paar dagen nadat Calibra werd onthuld, een aanvraag voor haar logo heeft ingediend.
Huidige CEO Stuart Sopp zag de gelijkenissen in de logo’s al toen het project van Facebook werd geïntroduceerd. Sopp vertelde CNBC die tijd dat zijn bedrijf 6 maanden lang met Character werkte om met het logo te komen. “Facebook has all the money and resources in the world. If they truly wanted to make banking more inclusive and fair, they should’ve come up with their own ideas and branding, like we have” zei hij. Facebook’s Libra Association, de vereniging die wordt opgericht om toezicht op het project te houden, verliest steeds meer leden. Na het slechte nieuws van PayPal eerder deze maand, volgden Stripe en eBay het bedrijf en besloten ze om het project niet meer te steunen. Mastercard en Visa hebben ook hun steun voor de eerste board meeting ingetrokken. Ben jij benieuwd wat er gaande is? Blijf dan op de hoogte van onze blogartikelen!