Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Het Eurovisie-logo van 2020 draait allemaal om eenheid

Kleurrijk nieuw logo vertegenwoordigt elk deelnemend land

Het jaarlijkse Eurovisiesongfestival is al lang een favoriet van iedereen die een avond van cheesy internationale pop waardeert in combinatie met een nagelbijtend beoordelingsproces. En hoewel het over het algemeen een Europa gerichte gebeurtenis is, neemt de rest van de wereld geleidelijk aan zijn kitsch lekkernijen en wordt de wedstrijd elk jaar steeds groter.

Het eerste Eurovisiesongfestival, 65 jaar geleden, bestond uit slechts zes landen; in de loop der jaren zijn er meer en meer landen bij betrokken, en de wedstrijd van volgend jaar in Rotterdam ziet 41 deelnemende landen. En om de wedstrijd dit jaar nog uitgebreider te vieren, heeft het Eurovisiesongfestival van volgend jaar een logo ontworpen dat elk land dat deelneemt in zich heeft.

Het logo van volgend jaar zit wel heel speciaal in elkaar

Het ontwerp van het abstracte logo is het werk van data visualisatie Bureau CLEVER ° FRANKE, en volgt op van eerdere circulaire ontwerpen gebruikt wanneer Nederland de wedstrijd in het verleden heeft gepresenteerd. Het logo bevat de kleuren van de vlag van elk land dat concurreert in de 2020-wedstrijd, in de volgorde waarin ze voor het eerst aan de competitie deelnamen. Zo zie je de vlag van Nederland al bij de start, omdat wij vanaf het begin al meededen. Verder is de ‘v’ van ‘Eurovision’ als een hart met de Nederlandse vlag erin weergegeven.

Nederland heeft in totaal vijf keer gewonnen met het songfestival, en die keren zijn ook terug te vinden in het logo. De Nederlandse vlag is in het logo afgebeeld op de plekken wanneer we gewonnen hebben. Als je goed kijkt zie je alle vijf de keren terug!

Het Eurovisie Songfestival 2020 zal plaatsvinden in Rotterdam op 12, 14 en 16 mei.

Geef een antwoord