Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Hoe het PlayStation-logo een streetwear-pictogram werd

Of mensen nu winkelen bij een grote kledingwinkel of een straatbeurs in hun buurt bekijken, de kans is groot dat er één symbool is gehecht aan een hoodie die op beide plaatsen ligt: het PlayStation-logo.

Sony’s ontwerp PlayStation heeft een grote revolutie veroorzaakt in het gamen toen het werd uitgebracht in Japan in 1994. Maar ook op de cultuur had PlayStation een grote impact. Het logo is namelijk zo gemaakt dat het ook goed samengaat met kleding. Je ziet niet voor niets overal het PlayStation-logo terugkomen, toch?

Dus wat heeft het P- en S-pictogram zo blijvend gemaakt?

Er is een bepaalde warmte aan het PlayStation-icoon waardoor het meer lijkt dan een bedrijfslogo. De staande P en de liggende S zijn gecombineerd om generaties van mensen op te laten groeien. Mensen worden aangetrokken door het silhouet, waardoor het logo emoties opwekt en dus goed werkt.

Froyo Tam, ontwerper en medeoprichter van het Y2K Aesthetic Institute, vertelde dat de nostalgie-cultuur de neiging heeft om in een 20-jarige cyclus te lopen. Tam heeft ook een populair Twitter-account dat gewijd is aan de esthetiek van de jaren ’90 en de zero’s, en zei dat het Playstation-logo een definitief onderdeel is van die periode. “Het zal nog vele jaren een iconisch logo blijven, zolang het PlayStation-merk er nog is”, zegt Tam. “Zelfs als het merk PlayStation plotseling niet meer zou bestaan, zullen mensen het nog steeds herinneren als een culturele grootheid.”

Playstation is onvergetelijk

 Het logo is waarschijnlijk niet het enige wat gelijk in je gedachte opkomt bij het woord ‘Playstation’. “Alles over de Playstation-esthetiek is onvergetelijk,” zegt Tam. Playstation heeft een iconische start-up met slechts drie geluidseffecten die erg herkenbaar zijn.

Het PlayStation-logo veranderde door de jaren heen, maar de iconische versie die op de originele PlayStation verscheen, leefde voor altijd op oversized witte hoodies en zwarte shirts met lange mouwen. Terwijl ik meestal geen truien koop met herkenbare logo’s, heb ik er van Playstation toch wel één gekocht.

Dit logo is nog niet zomaar de wereld uit

 Maar waarom blijven mensen dit nu nog steeds dragen? Playstation is al meer dan 25 jaar oud, en toch zien we het originele logo steeds terugkomen. Blijkbaar zit er een bepaalde energie aan het Playstation-logo. Ook is er natuurlijk veel veranderd rondom Playstation, maar veroorzaakt het originele logo nog steeds veel warmte. Een soort one-of-a-kind-logo kunnen we het eerste logo wel noemen, iedereen blijft het maar kopen en daarom dragen we het nog steeds.

Geef een antwoord