Automerken gooien hun logo’s om! Deel 1/3
Na de rebranding met driedimensionale, chromen logo’s in de jaren ’80 en ’90, kiezen allerlei autofabrikanten, van Nissan tot BMW voor vlakke ontwerpen om de relevantie in de digitale wereld te behouden. We hebben zeven voorbeelden voor je klaar staan in deze reeks blogs!
Vereenvoudigde, tweedimensionale logo’s worden beter gerepliceerd op schermen en in miniatuur als app-iconen, waardoor ontwerpers de driedimensionale logo’s die in de jaren ’80 en ’90 populair waren bij autobedrijven, laten vallen. Deze traditionele logo’s hadden reflecties en texturen die nabootsen hoe emblemen eruit zouden zien in gegoten metaal op een echte auto. Maar deze benadering, die skeuomorfisme wordt genoemd, is uit de gratie geraakt omdat de digitale communicatie de overhand heeft, met logo’s die nu vooral zijn ontworpen met het oog op beeldschermen.
“Met de komst van digitale merkcontactpunten en vooral kleine mobiele schermen werden de logo’s door al die vage vellingen en hellingen kleine grijze vlekken, die niet meer van elkaar te onderscheiden zijn”, legt Dan Beckett, hoofdontwerper van Toyota’s nieuwste logo, uit.
“Ik zie plat design niet als een nieuwe trend,” voegde Beckett eraan toe. “Ik zie het als de logische oplossing voor een universeel probleem dat ontstaat door een andere trend.”
MINI was een van de eerste automerken die zijn logo veranderde in een plat design, dat het in juni 2015 onthulde. Het nieuwe, minimale logo is een 2D, monochrome versie van het dubbelgeklapte symbool uit de jaren tachtig.
Net als de meeste andere autofabrikanten die hun merkidentiteit afvlakken, zal de vlakke versie van het embleem worden gebruikt op beeldschermen en papier, terwijl de MINI voertuigen zelf de 3D-, chroomachtige iteratie van het logo zullen behouden. Het herontwerp van het logo ging gepaard met een nieuw lettertype met de naam MINI Serif. De twee updates werden samen gelanceerd om het te laten lijken alsof MINI “een nieuw tijdperk ingaat”, aldus hoofd design Anders Warming.
Volkswagen logo
Het oude logo van Volkswagen, dat vroeger 3D was en ook een chroomeffect had, werd in september 2019 afgevlakt en teruggebracht tot de basiselementen. Dit was de eerste grote verandering van de visuele identiteit van het merk sinds het in 2000 het 3D-ontwerp heeft overgenomen. Het nieuwe logo heeft een 2D ontwerp, met de letters V en W in een cirkel, allemaal gekleurd in een donkerblauwe tint.
Volgende week meer autologo’s met een plat design!