Automerken met een nieuw plat logo deel 2/3
BMW
Eerder dit jaar in maart heeft BMW een minimalistisch herontwerp van zijn logo uitgerold, waarbij een nieuwe, transparante achtergrond werd geïntroduceerd. Het was de eerste keer dat de Duitse autofabrikant zijn embleem heeft gereviseerd sinds 1997, toen het werd veranderd van 2D naar 3D.
In het nieuwe ontwerp wordt de kenmerkende zwarte ring rond het blauwe en witte midden vervangen door een transparante band, wat betekent dat hij verschillende kleuren en patronen zal aannemen, afhankelijk van welke achtergrond hij is geplaatst.
De rest van het logo is afgevlakt, waardoor de schaduwen op zowel de zwarte ring als de blauwe en witte binnenste cirkel zijn verdwenen. Het was voor het eerst te zien op de elektrische Concept i4 van Volkswagen, waardoor de ring een metallic bronzen kleur kreeg.
Citroën
Citroën veranderde zijn logo in 2016 en verloor de glans van zijn twee chevrons en de kenmerkende rode kleur van zijn naam, waardoor een plat, monochroom ontwerp ontstond.
De Franse autofabrikant sprong iets later dan andere automerken op de 3D-bandwagen en verving zijn voorheen platte logo, dat in 1977 werd gecreëerd, pas in 2009 door een verhoogd, metalen ontwerp.
Zoals het bedrijf uitlegde, werd het nieuwe logo voor 2016 ontworpen om de zichtbaarheid te vergroten. “Deze keuze van de grafische vormgeving is in lijn met de huidige trend van ‘plat design’ om de borden te vereenvoudigen”, aldus Citroën. “Het gebruik van slechts één kleur biedt nieuwe grafische mogelijkheden en geeft het merk een nieuwe impuls.”