Logo Design Trends in 2021 (deel1)
Bij Logolove houden we van goede logo ontwerpen en volgen we de logo ontwerp trends op de voet. Logo ontwerp is belangrijk, zowel omdat een goed ontwerp esthetisch mooi is als omdat een bedrijf geen sterke merkidentiteit kan opbouwen zonder een goed ontwerp. Maar niet elke logo trend of ontwerp trend vinden we mooi. Sommige logo ontwerp trends kunnen het beste genegeerd worden… Wanneer duizenden bedrijven een logo ontwerp delen dat er identiek of vergelijkbaar uitziet, is het onmogelijk om op te vallen. En dat is wat je krijgt als je een logo laat maken door een geautomatiseerde logomaker.
De belangrijkste taak van een logo is om het merk dat het vertegenwoordigt, accuraat weer te geven. En niet alleen op de trends te letten. Toch is er een rol weggelegd voor trends in logo ontwerp. Trends motiveren de logo-ontwerpindustrie om te evolueren en te groeien, en zorgen ervoor dat logo-ontwerpers innoveren. Ook in 2021 zien we talloze nieuwe logo trends en ontwerp trends in het algemeen.
Wij hebben de logo ontwerp trends verzameld waarvan wij denken dat ze het beste zijn voor logo ontwerp in 2021 – en ook de trends die je het beste kunt vermijden.
Monochromatische kleurenpaletten
Monochromatische ontwerpen hebben verschillende tinten van één kleur en niet meerdere kleurenschema’s. Als gevolg hiervan zijn monochrome en eenkleurige logo ontwerpen zeer veelzijdig omdat ze eenvoudig op allerlei achtergronden te gebruiken zijn – bijvoorbeeld op verschillende social media kanalen. Eenvoudige, maar zeer krachtige logo ontwerpen. Deze ontwerpen kunnen meer in het oog springen door het gebruik van kleurverlopen en andere levendige paletten met meerdere kleuren. Het afgelopen jaar hebben we een aantal bekende bedrijven hun logo’s zien rebranden – en de kleurenpaletten van hun logo’s zien vereenvoudigen van meerkleurig naar monochroom of in één kleur.
De belangrijkste taak van een logo is het visueel identificeren van een merk.
En het is moeilijk om een specifiek merk te identificeren als het logo op elk ander logo lijkt. Een logo moet dus uniek zijn om op elk niveau effectief te zijn. Helaas duurt deze trend al veel te lang. Deze te veel gebruikte ontwerpelementen blijven de logo-ontwerpwereld overweldigen. Dit is een probleem. En dit is precies waarom: er zijn zo veel overdreven logo’s dat het onmogelijk is om er een te ontwerpen die niet al ergens bestaat.
Laat je niet verleiden door de felle kleuren of herkenbaarheid van deze logo’s. Deze logo’s onderscheiden een merk niet en zijn niet memorabel genoeg om potentiële klanten te winnen. Het is gemakkelijk voor mensen die niet gespecialiseerd zijn in ontwerp of branding om het concept van een logo te associëren met een bekende overdreven logo trend die ze al vele malen eerder hebben gezien. Voorbeelden hiervan zijn de initialen van een bedrijf in een cirkel of een vierkant, een bedrijfsnaam omringd door een ellips of een andere veelvoorkomende vorm. Wat je ook doet, zorg ervoor dat je niet een van die bedrijven bent die in 2021 overdreven en te veel gebruikte logo design trends omarmen.
Schreefloze lettertypes zijn strak en modern, en ze zijn de laatste jaren gestaag in populariteit toegenomen.
Wij voorspellen dat ze ook in 2021 centraal zullen staan in de trends voor logo-ontwerp. Schreefletters werden historisch populair omdat ze de tekst in druk leesbaarder maken. Maar serifs zijn voor veel bedrijven uit de gratie geraakt omdat online aanwezigheid de gedrukte reclame in belang heeft overtroffen. De strakke lijnen van schreefloze lettertypes zijn online gemakkelijk te lezen en maken een sterk visueel statement.
Er is ook een ongelooflijk breed scala aan schreefloze lettertypes waaruit je kunt kiezen. Dat maakt dit een flexibele en veelzijdige trend die vele merkkenmerken kan communiceren – van gedurfde professionaliteit en kracht tot speelsheid en vrolijkheid.
Volgende week meer!