Logo Design Trends in 2021 (deel2)
Vorige week deel 1 van de nieuwe logo design trends in 2021 – deze week deel 2!
Met als eerst: felle kleuren of zachte kleuren?
Felle kleuren hebben een enorme visuele impact op laptop- en telefoonschermen. Om deze reden zijn felle kleuren immens populair geworden voor logo ontwerpen – vooral voor web-gebaseerde bedrijven. Felle kleuren zijn zeker nog in gebruik, echter worden zachtere kleuren steeds populairder – om merken visueel te onderscheiden van hun felgekleurde concurrenten. In sommige opzichten is deze trend in tegenspraak met de throwback-logo’s die de afgelopen jaren populair zijn geworden, met veel pixels, chroom en neon, die een opleving van de jaren tachtig oproepen.
2020 heeft logo ontwerpers over de hele wereld geïnspireerd om zachtere, meer kalmerende tinten te omarmen. Zachte tinten zijn rustgevend voor het oog en verschijnen steeds vaker in logo ontwerpen. Ook verwachten we dat dit momentum zal aanhouden naarmate meer bedrijven zachte kleuren gebruiken in hun logo’s in 2021. Soms, zoals in het voorbeeld hierboven, worden zachtere kleuren gecombineerd met andere elementen om het uiterlijk van handgetekende logo’s te geven.
Logotypes
Deze ontwerpen plaatsen de naam (of initialen) van een merk vooraan in het midden. Dit zorgt ervoor dat de doelgroep precies weet wie ze zijn. Deze stijl van logo’s is vooral gebruikelijk bij coaches, consultants, kunstenaars, en andere solopreneurs. Maar, logotypes kunnen enigszins beperkend zijn in termen van visuele impact. Logotypes – wanneer ze te eenvoudig zijn – kunnen saai, algemeen en volkomen vergeetbaar zijn. En juist kleine bedrijven moeten zich visueel onderscheiden om op te vallen. in 2021 zien we dat bedrijven meer eisen stellen aan hun logo’s. Kleine maar krachtige visuele hoogstandjes die potentieel onopvallende logotypes opwaarderen, duiken steeds vaker op. Zoals het bekende voorbeeld van het FedEx logo. Deze visuele accenten kunnen helpen om het merk beter te laten communiceren met klanten en bieden een geweldige manier om een logo visueel te onderscheiden van de duizenden andere logotypes in de markt.
3D logo’s blijven populair, of niet?
Toen de grafische mogelijkheden op het web steeds geavanceerder werden, daagden logo-ontwerpers zichzelf uit om logo’s te ontwerpen die afweken van de retrostijl, met behulp van een 3D-effect, waarbij ze vaak logo’s met kleurverloop creëerden. Vandaag de dag hebben bedrijven en logo ontwerpers zich gerealiseerd dat zulke details onnodig zijn; en in veel gevallen zelfs schadelijk. Flat design is de norm geworden. Platte logo ontwerpen proberen op geen enkele manier een illusie van diepte of dimensie te creëren. Semi-platte ontwerpen hebben soortgelijke platte schaduwen die een dimensie suggereren, soms door gebruik te maken van negatieve ruimte, zonder de volledige impact van een 3-dimensionaal ontwerp. Vlakke ontwerpen zijn gemakkelijker te reproduceren op een grote verscheidenheid van achtergronden, oppervlakken en texturen. Dit maakt ze veelzijdiger en functionelere logo’s. En, door het visuele contrast met de oudere stijl van 3-dimensionale logo ontwerpen, zien platte ontwerpen er modern uit in de ogen van de meeste consumenten.
Deze logo-ontwerptrend zal in 2021 met volle kracht doorgaan, omdat bedrijven hun relevantie op de moderne markt willen laten zien.