Logo branding van je product of bedrijf
Logo branding van je product of bedrijf
Je logo helpt bij het vestigen en bouwen van merkidentiteit. Het is hoe klanten je bedrijf herkennen. Logo’s kunnen alleen tekst of afbeeldingen zijn, of een combinatie van beide. Volgens Wikipedia was Benjamin Franklin de eerste die een logo gebruikte. Vanaf dat moment kondigden logo’s diensten aan.
Wat maakt een goed logo?
Een goed logo is eenvoudig van vorm en toch onderscheidend. Het is gedenkwaardig, tijdloos, veelzijdig, praktisch voor het beoogde gebruik en gemakkelijk te herkennen. Je kunt er maar beter voor zorgen dat je van je logo houdt, omdat het op je visitekaartjes, briefpapier, producten, verpakkingen en voertuigen wordt gestopt en wordt gebruikt in je reclame- en promotiecampagnes. Het wordt synoniem met je merk.
Net als de Nike swoosh heeft het misschien niets te maken met je product of dienst. Meer dan 90 procent van de logo’s beschrijft niet wat een bedrijf doet.
Het mag niet beperkt blijven tot een product of dienst die mogelijk verouderd raakt, zoals een typemachine. Het moet schaalbaar zijn, zowel horizontaal als verticaal. Logo’s moeten dezelfde identiteit kunnen behouden, zelfs als deze verandert. Denk aan het vroege Apple-computerlogo met zijn horizontale regenboogbalken door de hele appel in vergelijking met het gestileerde eenkleurige logo van vandaag. De appelvorm en de steel zijn in wezen hetzelfde.
Andere Overwegingen
Kies je voor een enkele kleur of meerdere? Deze beslissing kan een grote impact hebben op de printkosten. Een truc zou zijn om een enkele kleur te gebruiken en deze in twee of drie lichtere tinten te gebruiken. Je krijgt het effect van meer dan één kleur, maar je betaalt er maar voor één. Het wordt algemeen aanbevolen om je eerste ontwerp in zwart-wit te maken voordat je kleur toevoegt.
Het lettertype dat je gebruikt, is ook belangrijk. Is het op afstand leesbaar als het klein is? Welk gevoel brengt het over?