Google’s nieuwe logo’s zijn slecht
De nieuwe logo’s van Google zijn waardeloos
Althans, dat vinden logo experts. Google gaat echt de fout in met de nieuwe logo’s door de ‘reimaginatie’ van G Suite als Google Workspace, waarbij bekende, herkenbare en in het geval van Gmail iconische pictogrammen vervangen worden door kleine regenboogklompjes. Deze klompjes kleur zullen nu voor iedereen moeilijk te onderscheiden zijn in hun tabbladen. Bedrijven praten altijd luid en lang over waarom ze ze herontworpen hebben, dus hier is een uitleg waarom deze nieuwe logo’s slecht zijn en waarschijnlijk geen lang leven beschoren zijn.
Het is een goed idee om mee te beginnen: De bedoeling van Google was goed. De visuele taal van de verschillende apps is een eenheid. Dat kan belangrijk zijn, vooral bij een bedrijf als Google. Google heeft apps, diensten, ontwerptalen en andere dingen Allereerst moet ik zeggen dat ik begrip heb voor Google’s bedoeling om de visuele taal van de verschillende apps in zijn suite te verenigen. Dat kan belangrijk zijn, vooral bij een bedrijf als Google, dat apps, diensten, ontwerptalen en andere dingen weggooit als het niet meer nodig is.
Google’s logo’s door de jaren heen
We hebben in de loop der jaren zoveel Google iconen gezien dat het moeilijk is om nieuwe te krijgen. Om Sun Tzu te parafraseren: als je maar lang genoeg op de rivier wacht, zullen de lijken van je favoriete Google producten voorbij drijven. Beter dus om je niet te hechten.
Maar soms doen bedrijven iets zo zinloos dat het de plicht is van iedereen die het wat kan schelen om de rechtvaardiging voor het aanbrengen van een verandering in het gezicht van het bedrijf te gooien en te zeggen dat ze het verknoeid hebben. Omdat 100 miljoen mensen de hele dag naar deze lelijke nieuwe pictogrammen zullen moeten staren tot ze met pensioen gaan, kan het maken van een klein geluid Google misschien laten zien dat ze het deze keer echt mis hebben.