Burger King heeft een nieuw logo, en dit is waarom
Burger King heeft een nieuw logo, en dit is waarom
De internationale fastfood reus Burger King begon 2021 goed met zijn eerste merkvernieuwing in 20 jaar, en de eerste kritieken wijzen erop dat de nieuwe look de toon zou kunnen zetten voor het komende decennium van gedurfde, eenvoudige merknamen voor een door digitalisering geobsedeerde generatie.
Om te beginnen staat Burger King niet bekend om zijn ontwerpkwaliteiten. Vóór de opfrissing van het merk op 7 januari verwachtte niemand veel van Burger King op het gebied van visuele presentatie. Maar de merkvernieuwing heeft een welkome golf van warme feedback naar het merk gebracht. ;aten we nu eens nagaan wat het nieuwe logo nu precies zo goed maakt
Burger King’s “platte” logo
Weg zijn alle highlights, schaduwen of pogingen om het beeld er 3D uit te laten zien. Het nieuwe logo van Burger King speelt in op de nieuwe trend naar “platte” logo’s. Kijk naar de top telefoon apps in de App Store of Google Play Store. Facebook, Instagram, Whatsapp, Uber en Google apps hebben allemaal één ding gemeen: ze zijn plat. De rebranding van Burger King “omarmt volledig een recente ontwerptrend die flat design heet, en die voorrang geeft aan tweedimensionale illustraties en heldere kleuren en de ruis beperkt die ontstaat door te veel visuele details en texturen,” schreef Marker, een pop business publicatie over het logo.
Niet alleen kleuren, maar ook waarden
Het is meer dan alleen een logo. Het retro lettertype en de felle kleuren strekken zich uit over alle sinage en verpakkingen. De nieuwe look van Burger King grijpt terug naar de jaren ’90 look van het merk, maar op een opgefriste manier die de waarden van het bedrijf aanspreekt.
De consument van vandaag geeft meer dan ooit om ethiek, duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Burger King heeft een voortrekkersrol gespeeld bij de introductie van “plantaardige” vleesalternatieven in fastfood en pionierde met nieuwe manieren om rundvleesburgers minder milieuvervuilend te maken.
Onze keuze om de kleur blauw te verwijderen was enigszins symbolisch voor Burger King’s recente verwijdering van kleuren, smaken en conserveringsmiddelen uit kunstmatige bronnen,” vertelde Lisa Smith, uitvoerend creatief directeur bij Jones Knowles Ritchie, het bureau dat de nieuwe Burger King look en Burger King logo ontwierp.