Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Hoeveel kun je aan een logo sleutelen voor het niet meer herkenbaar is?

Dat is de vraag die Creative Bloq wilde antwoorden. En het lijkt erop dat zij niet de enigen zijn. Reddit gebruikers zijn uit hun dak gegaan voor een grafiek van videobewerkingsbedrijf Kapwing, die laat zien hoe enkele van ‘s werelds meest iconische logo’s eruit zouden zien in allerlei verschillende stijlen, waaronder Art Nouveau, psychedelia en pop art.

De post (zie hieronder) toont de logo’s van Apple, McDonald’s, Instagram, Nasa, Google en het WWF, en de mensen op Reddit zijn druk bezig met het vergelijken van de ontwerpen. Zouden we willen dat bekende merken deze ontwerpen zouden overnemen? Liever niet. Maar het herinnert ons wel aan de kernprincipes van logo ontwerp – als een logo echt werkt, kun je de elementen verwisselen en blijft het nog steeds onmiddellijk herkenbaar.

Een nieuw logo ontwerpen

Wil je zelf een logo ontwerpen of beginnen met een nieuw logo? Je eerste stap in het logo-ontwerpproces is te begrijpen wat het merk doet en wat de doelstellingen van de onderneming zijn. Er is geen one-size-fits-all voor logo ontwerp – een logo is slechts zo goed als zijn weergave van een bedrijf, dus het zal niet effectief zijn als je niet eerst weet wat voor indruk het merk beoogt.

Voor LogoLove soms ook lastig, maar hier hebben we een aantal vragen voor!

Er zijn altijd klanten die niet kunnen verwoorden wat ze willen of het zelf niet weten, en het is aan de ontwerper om die informatie naar boven te halen. En zelfs bij de meest gedetailleerde, goed samengestelde briefings moeten ontwerpers dieper peilen naar hoe de cliënt echt denkt over zijn of haar bedrijf en het geweldige werk dat hij doet, in woorden die verder gaan dan de officiële bedrijfsverklaring. Elk beetje inzicht dat je in het bedrijf en de mensen waaruit het bestaat kunt krijgen, zal op lange termijn bijdragen tot het succes van je ontwerp.

Hier zijn een paar algemene vragen waarmee je kunt beginnen om je klantenonderzoek af te trappen:

  • Waarom laat je een logo ontwerpen? Welk probleem probeer je op te lossen?
  • Als je merk een persoon was, welke bijvoeglijke naamwoorden zou je dan gebruiken om het te beschrijven? (slim, verstandig, enz.)
  • Wat is de stem van je merk? (welbespraakt & formeel, schertsend met slang, etc.)
  • Welke overtuigingen en waarden zijn belangrijk voor je merk?
  • Wat is je unieke waardevoorstel? Wat biedt je bedrijf dat je concurrenten niet bieden?
  • Hoe wil je dat je klanten je merk aan hun vrienden beschrijven?

 

Geef een antwoord