Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Visa’s nieuwe logo heeft een slimme verborgen betekenis

Visa’s nieuwe logo heeft een slimme verborgen betekenis

Visa, de financieringsdienst ondergaat een rebranding in een poging om gezien te worden als ‘meer dan alleen een creditcardmaatschappij’.

Visa is zo’n iconisch merk, met zijn levendig blauw en geel logo en zijn onmiddellijk herkenbare vetgedrukte Myriad lettertype dat je van een kilometer afstand kunt herkennen. De financiële reus heeft echter onlangs een nieuw logo gelanceerd.

De nieuwe look is nog steeds sterk gericht op Visa’s iconische blauw en gele kleurenschema, maar het kleurenpalet is iets bijgewerkt, met het nieuwe merk (of woordmerk) nu in een nieuw lettertype en ‘nieuw blauw’, dat duidelijk helderder is dan zijn voorganger. En het driekleurige merksymbool zou staan voor de drie doelen van Visa: toegang, gelijkheid en inclusie.

Interessant genoeg is het nieuwe logo niet duidelijk anders dan het oude, maar het heeft een paar kleine aanpassingen die het bijzonder maken. Het nieuwe logo is zo aangepast dat het op een gelijkteken lijkt, om Visa’s nieuwe bedrijfsovertuiging aan te geven dat “economieën die iedereen overal omvatten, iedereen overal verheffen”.

De rebranding van Visa

Visa heeft gezegd dat het met zijn rebranding, “ervoor wil zorgen dat het gezien wordt als meer dan een credit card bedrijf”. Met dat in gedachten heeft het een samenhangend geheel van illustraties, grafieken, motieven en zelfs een nieuw kleurenpalet ontworpen om zijn boodschap te helpen overbrengen.

Hoewel de verandering subtiel is, kunnen we waarderen dat Visa er goed aan gedaan heeft haar merk op te frissen, en er tegelijk voor te zorgen dat het nog steeds onmiddellijk herkenbaar is. Er is misschien iets voor te zeggen om iets spannenders te kiezen, maar het zou een gewaagde stap zijn om af te stappen van een merk dat iedereen kent.

Geef een antwoord