Hoe belangrijk is het design van jouw website?
Hoe belangrijk is het design van jouw website?
Het is 2022 hopelijk weten de meeste lezers inmiddels dat je website, inhoud, en algemene vormgeving een grote invloed hebben op de waargenomen geloofwaardigheid en kwaliteit van je bedrijf. Maar hoeveel invloed hebben het ontwerp, de lay-out en de inhoud van je website werkelijk op de ervaring van je bezoekers en hun waarschijnlijkheid om je product/dienst te kopen?
Meer dan je zou verwachten
Waarom de vormgeving van je website zo belangrijk is?
Hieronder staan 9 statistieken die het belang bewijzen van een website die gemakkelijk te manoeuvreren is, goed ontworpen en ingedeeld is, kwaliteitsinhoud heeft, enz.
“38% van de mensen zal ophouden met een website als de inhoud of de lay-out onaantrekkelijk is”
– (Bron: Adobe)
Bezoekers/gebruikers hebben 0,05 seconden nodig om zich een mening over je website te vormen en te bepalen of ze zullen blijven of weggaan. De inhoud en de lay-out van je website moeten je bezoekers dus genoeg verleiden om op de site te willen blijven en meer over je producten en diensten te willen lezen/ leren.
“88% van de online bezoekers/consumenten is minder geneigd naar een site terug te keren na een slechte ervaring.”
– (Bron: The Gomez report, Why Web Performance Matters)
Dit betekent dat je website niet alleen een goede eerste indruk moet maken door gemakkelijk te lezen, gemakkelijk te navigeren en esthetisch aantrekkelijk te zijn, maar dat hij bezoekers ook moet verleiden op je site te blijven door vrijwel onmiddellijk hun vragen te beantwoorden.
“Oordelen over de geloofwaardigheid van een bedrijf zijn voor 75% gebaseerd op het ontwerp van de website van het bedrijf.”
– (Bron: Web Credibility Research van Stanford)
Het is bijna 2019, en je website dient als een venster op je bedrijf, dus moet hij vertrouwen en geloofwaardigheid uitstralen. Anders loop je een groot risico je potentiële klanten over te leveren aan je concurrenten met beter ontworpen websites.
“70% van de websites van kleine bedrijven missen een oproep tot actie (CTA) op hun homepage en over hun hele website.”
– (Bron: GO-Gulf web development)
Een goede CTA knop kan gebruikers de weg wijzen, hen tot een gewenste actie aanzetten, het conversiepercentage verbeteren, en uiteindelijk je website helpen de gestelde doelen te bereiken.
Hoe moeten bezoekers/ potentiële klanten weten welke acties je wilt dat ze ondernemen als je ze geen CTA’s geeft die hen helpen beter te vinden wat ze zoeken, of hoe ze meer informatie kunnen vinden?