Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Wat komt eerst, het logo of het merk?

Wat komt eerst, het logo of het merk?

Een merk is geen logo, hoewel een logo helpt een bedrijf te brandmerken. Wat is het verschil tussen deze twee marketingmiddelen die helpen een bedrijf op de markt te positioneren?

Sommige van de vragen over branding die we bij LogoLove krijgen, hebben te maken met het verschil tussen en merk en een logo.

Wat is een logo?

Een logo is de fysieke voorstelling, een symbool, icoon, embleem, letterteken of woord, voor je bedrijf. Het kan het eerste zijn wat een klant ziet, dus het is erg belangrijk. Enkele bekende, herkenbare logo’s zijn de Nike zwier en de gouden bogen van McDonald’s.

Een logo moet gemakkelijk herkenbaar zijn. Vaak is er een handelsmerk op. In het ideale geval roept het een positieve emotie op bij de consument.

Wat is het merk?

Het merk is ongrijpbaar; het is hoe je door je klanten op de markt wordt waargenomen. We proberen dit te beïnvloeden met onze merkstrategie, die de toon, het imago, de marketingmiddelen, en zo veel meer van een bedrijf omvat. Een goede merkstrategie laat een bedrijf opvallen op de markt. Dat is het doel: opvallen, en een sterke relatie met je publiek opbouwen. Een goed merk moedigt terugkerende klanten aan.

Het logo van een bedrijf moet uit zijn merk voortkomen (niet omgekeerd). Veel onderzoek – naar bedrijfsdoelstellingen, identiteit en strategie; merkpersoonlijkheid en -stem; het beoogde publiek; en meer – gaat vooraf aan de creatie van een bedrijfsmerk.

Uit dit grondwerk kan ook een logo ontstaan

Het is het gezicht van het merk; het is waar mensen zich mee kunnen identificeren (denk aan de bekende Nike en McDonald’s logo’s).

Wij houden altijd het merk van het bedrijf voor ogen als we het logo ontwerpen. We moeten weten wat het doelpubliek van het bedrijf is en hoe het gezien wil worden. Een logo ontwerpen heeft minder te maken met de kleuren of symbolen die je mooi vindt; waar het om gaat is hoe je je bedrijf wilt laten overkomen op je beoogde publiek.

Succesvolle bedrijven brandmerken alles: de productverpakking, hoe het bedrijf in de sociale media wordt voorgesteld, de smaak van de reclame … tot en met hoe de telefoons op het hoofdkantoor worden beantwoord – alles komt voort uit een goed gemaakt merk. Het logo staat er ook, tegenover de wereld, en communiceert het merk.

Logo en merk: Ze spelen met elkaar, maar het merk neemt de leiding.

Geef een antwoord