Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

4 Stappen om een merk op te bouwen – Deel 2

4 Stappen om een merk op te bouwen – Deel 2

Positioneer je product en bedrijf

Een bedrijf positioneren houdt in dat je beslist hoe je je producten of diensten kunt onderscheiden van andere gelijksoortige aanbiedingen op de markt. Daartoe moet je eerst zoveel mogelijk informatie verzamelen over de directe concurrentie van je bedrijf, zoals gegevens over hun producten, prijzen en markten, en over hun marketingstrategieën. Probeer mogelijke tekortkomingen in hun producten, diensten of gebieden op de markt die ze niet bevredigen te achterhalen, en gebruik deze informatie in je voordeel.

Nadat je je concurrentie onderzocht hebt, moet je een uniek verkoopvoorstel ontwikkelen. Een USP is een beknopte verklaring die de klanten vertelt wat het bedrijf aanbiedt. Je USP moet de nadruk leggen op de kenmerken van je product die het uniek maken en waarde toevoegen voor de klanten.

Definieer de persoonlijkheid van je bedrijf

Een merk brengt voor een groot deel de identiteit van het bedrijf over. Een belangrijke stap bij het bouwen van een merk is dan ook het bepalen van de persoonlijkheid van het bedrijf. Behalve de producten en diensten van een bedrijf zal ook het doelpubliek helpen de persoonlijkheid te bepalen. Als je doelpubliek uit fietsliefhebbers bestaat, wil je waarschijnlijk een actieve persoonlijkheid.

Je kunt ook proberen je product of bedrijf te associëren met elk beeld of idee dat je te binnen schiet. Bijvoorbeeld, als het bedrijf loopschoenen produceert, kun je denken aan een gazelle en dit beeld gebruiken om meer ideeën te genereren.

Dit soort creatieve denkprocessen stellen jou en je team in staat je bedrijf een kenmerkende stem te geven.

Kies een logo en een slogan

Een effectief logo kan je merk visueel aantrekkelijk maken, terwijl een succesvolle slogan klanten kan helpen je product te onthouden.

Logo: Een logo brengt het imago en de persoonlijkheid van een merk over. Misschien wil je tijdens dit proces overleggen met een professionele ontwerper of merkenbureau om er zeker van te zijn dat je logo smaakvol, effectief en goed gemaakt is. Een professionele ontwerper zal je adviseren over zaken als lettertype, kleur, logogrootte, iconografie en algemene vormgeving. Ze zullen je ook helpen een logo te ontwerpen dat je merknaam weerspiegelt of aanvult.

Slogan: Een slogan is een korte, pakkende zin die je tijdens marketing campagnes kunt gebruiken om je merk een extra troef te geven. Het is geen blijvend kenmerk van je merk, dus je kunt het aanpassen en veranderen voor nieuwe marketing campagnes.

 

Geef een antwoord