Hoe gebruiken merken NFT’s en wat betekent dit voor de toekomst?
Hoe gebruiken merken NFT’s en wat betekent dit voor de toekomst?
Non-fungibele tokens (NFT’s) maakten dit jaar nogal wat ophef en zijn snel veranderd van iets obscuur en nerdigs in felbegeerde items van digitaal consumentisme.
Niet-fungibele tokens zijn unieke digitale activa, of verzamelobjecten, die met behulp van de blockchain gemaakt worden. Elke NFT heeft zijn eigen unieke identifier en metadata die hem van alle andere onderscheidt. Elke NFT wordt cryptografisch geauthenticeerd via de blockchain, wat garandeert dat de eigenaar altijd bekend is omdat ze op het digitale grootboek geregistreerd staan. NFT’s worden het vaakst gekocht en verkocht met de Ethereum (ETH) cryptocurrency. Maar omdat het unieke digitale activa zijn, hebben ze geen precies equivalent in waarde met iets anders.
Maar NFT’s zijn veel meer dan eenvoudige “digitale activa”, of het nu gaat om kunstwerken, muziek, fotografie, VR stukken, of iets anders. Rond NFT’s is snel een hele gemeenschap ontstaan, bestaande uit kunstenaars en makers die zich gesterkt voelen door de mogelijkheid om hun creaties onafhankelijk aan te bieden, en zichzelf daarmee te onderhouden.
Wat merken en marketeers met NFT’s kunnen doen.
Een belangrijk element van elke goede marketingaanpak is om volgers en consumenten zinvolle ervaringen te bieden die verder gaan dan de producten of diensten van je merk. Dit helpt je om gemeenschappen te creëren en relaties aan te knopen die omslaan in loyaliteit en steun, en de levenslange waarde van klanten verhogen.
NFT’s bieden precies deze mogelijkheid. Hoewel ze misschien niet tot onmiddellijke ROI leiden, kunnen ze een belangrijke rol spelen bij de ondersteuning van alle andere inspanningen die gericht zijn op het genereren van conversies en verkoop. Met behulp van NFT’s kun je:
- Nieuwe en unieke merkervaringen creëren: NFT’s kunnen een deel worden van de storytelling van je merk, door het leven in te blazen via iets tastbaars dat klanten kunnen bezitten en dat hun ervaring met het merk weergeeft.
- Vergroot de merkbekendheid en -loyaliteit: Een heel nieuw niveau van personalisatie wordt mogelijk met NFT’s door hun uniciteit, die zowel een grotere merkbekendheid als loyaliteit en pleitbezorging kan genereren.
- Moedig volgersinteractie en gemeenschapsvorming aan: Je merk kan buzz genereren door de deur open te zetten voor door gebruikers gegenereerde inhoud, suggesties van je gemeenschap over het soort tokens dat ze graag zouden willen zien en bezitten, of ze als beloning aan te bieden bij crowdfunding campagnes en wedstrijden.
- Bouw aan het imago van je merk en steun sociale doelen: Moderne consumenten hechten er veel belang aan of merken hun waarden vertegenwoordigen. Je kunt de toewijding van je merk aan sociale doelen laten zien door NFT inkomsten te gebruiken om goede doelen te steunen. Als alternatief zou je kunstenaars kunnen uitnodigen om muntjes voor je merk te maken en hen zowel met de publiciteit als met de opbrengst van hun creaties te steunen.
- Wek belangstelling op voor je merk en zijn diensten of producten: Een van de doelen van NFT’s is natuurlijk om conversies te verhogen en inkomsten te genereren. Belangstelling voor het merk wordt op natuurlijke wijze opgewekt als het de NFT ruimte betreedt en deze nieuwe ervaringen aan de gemeenschap biedt.