Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Waarom worden eenvoudige logo’s steeds populairder?

Het feit dat eenvoudige ontwerpen aanzienlijk beter onthouden worden is de meest voor de hand liggende verklaring waarom eenvoudige logo’s zo populair worden. We worden voortdurend overspoeld met logo’s.

Zelfs als een bedrijf verschillende onderscheidende onderdelen in zijn logo zou verwerken, is het waarschijnlijk dat onze hersenen maar zoveel informatie kunnen verwerken.

Bedrijven geven hun kijkers minder visuele informatie te verwerken door eenvoudiger logo’s te ontwerpen. In wezen schrappen ze alles wat het merk niet versterkt of precieze informatie overbrengt, zodat we een beperkt palet aan kleuren en vormen overhouden.

Less is more – ook bij logo ontwerpen

Vraag je je nog steeds af hoe je genoeg informatie kunt overbrengen met zo weinig mogelijk details? Mensen vragen zich wel eens af of eenvoud een optie kan zijn, vooral bij het bouwen van merken. Simpel gezegd moet een visuele boodschap veel informatie overbrengen.

Wij denken bij Logolove veel na over deze vraag: hoeveel eenvoud in vormgeving is er eigenlijk? Weten we hoe we het ontwerp goed moeten vereenvoudigen, zelfs als we begrijpen waarom? En wanneer moeten we juist de mogelijkheden van een eenvoudig ontwerp optimaal benutten? De manier waarop het logo nu verschijnt als onderdeel van branding is voor ons van bijzonder belang.

Een logo is je merkteken, een manier om herkend te worden

Het is de meest bekende weergave van je bedrijf. Een simpel logo zorgt voor snelle herkenning.
Denk aan de Swoosh van Nike en de M van McDonalds. Deze bedrijven hebben consequent vastgehouden aan één kleur of stijl, en daardoor is dit logo opgenomen in het bewustzijn van de consument en onderdeel geworden van hun merk. Vooral kleur is een intrinsiek onderdeel van design, en door slechts één kleur te kiezen is de kans groter dat je merk er een synoniem van wordt. Als je in Nederland een blauwe boodschappentas ziet, kun je meteen zien waar deze klant winkelt!

Een eenvoudig logo wordt beter onthouden

Mensen moeten zich je logo gemakkelijk kunnen herinneren, omdat ze eerder geneigd zijn iets te vertrouwen wat ze kennen. Een uitgebreid ontwikkeld logo kan in eerste instantie indrukwekkend lijken, maar het zal moeilijker zijn voor klanten om er vertrouwd mee te raken. Zelfs de eenvoudigste logo’s kunnen onmiddellijk herkenbaar zijn, omdat ze zich sterk in ons geheugen kunnen nestelen.

Het is handig om in gedachten te houden dat je logo weliswaar dient als symbool van je bedrijf, maar niet moet proberen het hele verhaal te vertellen. Je merk moet worden overgebracht door het logo dat je kiest.

Een ingewikkeld logo werd vroeger vaak gebruikt als teken van onderscheid en macht. Nu zijn moeilijke logo ontwerpen niet meer aan te raden!

Geef een antwoord