Waarom een gradiënt logo – of waarom niet?
Een van de logo design trends voor 2020 is het gebruik van een gradiënt logo. Hierbij maakt men gebruik van een achtergrond, waarvan de kleuren in elkaar overlopen. Op deze manier worden de verschillen tussen twee kleuren minder groot! Kijk bijvoorbeeld eens naar het logo van Instagram, waar men deze ontwerptechniek al heeft toegepast. Ook bedrijven als Firefox en Tinder maken hier gebruik van. In dit artikel geven we je redenen om voor een gradiënt logo te kiezen, of om deze juist links te laten liggen. Heb jij dit type logo al eens overwogen voor je organisatie?
Redenen om voor een gradiënt logo te kiezen
Er zijn verschillende manieren om een contrast in je logo aan te brengen. Denk aan het contrast in lettertype. Iets waarvan MTV gebruik maakt. Wanneer je voor het contrast in lettertype kiest, is het niet altijd verstandig om ook meerdere felle kleuren te gebruiken. Dit maakt het logo mogelijk te druk! Door voor een gradiënt achtergrond te kiezen, blijft het logo vrolijk. Een andere reden om voor een gradiënt logo te kiezen, is het feit dat je het logo hiermee uniek maakt. Veel bestaande logo’s gebruiken deze ontwerptechniek (nog) niet.
Andere redenen om voor een gradiënt logo te kiezen:
- Je wilt een simpel logo laten ontwerpen;
- Je wilt een symbool aan het logo toevoegen;
- Je bent actief in een creatieve branche.
Soms is een gradiënt logo onverstandig
Mocht je nog geen contrast in je logo hebben aangebracht, dan kan een gradiënt achtergrond minder geschikt zijn. Je logo zal in dit geval niet voldoende opvallen, om lang bij mensen te blijven hangen. Door het logo van twee duidelijk contrasterende kleuren te voorzien, ga je dit tegen. Kijk eens naar bestaande gradiënt logo’s om te bepalen of dit voor jou interessant is.