Hoe branding gedrag van consumenten beïnvloedt
De manier waarop een merk in de markt gezet wordt, heeft een grote invloed op het gedrag van consumenten. Kijk bijvoorbeeld naar een merk als Apple. Er zijn ontzettend veel mensen die voor deze producten kiezen, om bij een bepaalde groep te horen. Datzelfde geldt bijvoorbeeld voor de dranken van Red Bull. Het merk profileert zich als een bedrijf die sporters en andere actievelingen ondersteunt. Als sporter wil je hier bij horen door zelf ook producten van Red Bull te kopen. Op welke manier heb jij producten van je bedrijf in de markt gezet?
Mensen zijn vertrouwd met vaste merken
Mensen vinden het lastig om te veranderen. In het bijzonder, wanneer zij al jaren voor hetzelfde merk product kiezen. Dit merk voelt vertrouwd aan, men weet wat van het merk verwacht mag worden, enzovoorts. Het maakt dat consumenten maar zelden overstappen op een ander merk. Binnen de ene markt is het lastiger om je als nieuwe partij te vestigen, dan in een andere.
Een goede merkstrategie neemt grenzen weg
Vooraf bepalen consumenten vaak wat zij aan een product of dienst willen besteden. Wanneer de merkstrategie van een bedrijf echter bijzonder goed is, zullen deze grenzen al snel verdwenen zijn. Een consument wil bij het merk horen, is overtuigd van de voordelen die het merk biedt en gaat zelf in het merk geloven. Het gevoel om ergens bij te horen wordt versterkt door het feit dat bedrijven steeds toegankelijker zijn. Denk aan de live chat op een website, kanalen op sociale media, enzovoorts.
Start direct aan het begin met je merkstrategie
Het is belangrijk om direct vanaf de start van je organisatie te werken aan de merkstrategie. Zorg bijvoorbeeld voor een duidelijk herkenbaar en opvallend logo. Zo’n logo zal langer bij mensen blijven hangen, wat de naamsbekendheid van je bedrijf ten goede komt. Daarbij zullen consumenten je bedrijf een volgende keer sneller herkennen.