Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Parijs onthult gouden Marianne-logo

Het duurt nog even voor de Olympische spelen beginnen, maar voor die tijd mogen we natuurlijk wel wat voorpret hebben. Zo hebben ze in Parijs een nieuw Marianne Logo laten ontwerpen voor de Olympische spelen van 2024.  Het cirkelvormige ontwerp met Parijs 2024 in art deco stijl was in 1924 voor het eerst gebruikt toen de Spelen voor het laatst in Parijs werden gehouden. Echter zien we dat dit logo nu weer een verandering heeft ondergaan. Hier laten we je in dit artikel meer over zien!

Een greep in het verleden

Het logo voor de Olympische en Paralympische Spelen van 2024, dat de Olympische vlam in een gouden medaille voorstelt, werd maandag onthuld in gaststad Parijs. Het cirkelvormige ontwerp met Parijs 2024 in de art deco stijl kwam dus voor het eerst voor in 1924 toen Parijs voor het laatst gastheer van de Spelen was. Echter is er een grote verandering op het logo aan te merken, zo zijn de lippen en de contouren van Marianne terug te vinden. Dit is de vrouw die de personificatie van de Franse Republiek op zich neemt sinds de revolutie in 1789. “It is made up of three symbols, both simple and powerful,” zeiden de organisatoren in een verklaring. “The gold medal, symbol of sport. The flame, icon of the Olympic and Paralympic movement. Marianne, image of France. These symbols reveal a face that embodies our ambition to put people at the heart of the Games.” De gouden Marianne markeert een breuk met het kleurrijke Eiffeltoren ’24’-logo dat voor de campagne werd gebruikt.

De organisatoren noemden het “een nieuwe fase” in het project waarbij het doel de promotie van de Spelen zelf onder het grote publiek is. “For the first time in the history of the Games, our emblem will be common to the Olympic Games and Paralympic Games”, aldus de organisatoren. “Because we are taking on both challenges with the same passion, the same determination, the same ambition. Through this artistry, the emblem honours French culture and creativity. It expresses the pride of a country which will welcome the world in 2024, to its capital city, Paris”. De Parijzenaars kregen hun eerste glimp van het logo te zien toen het werd getoond aan de buitenkant van de iconische Grand Rex-bioscoop van de Franse hoofdstad.

Geef een antwoord