De ironie achter het NASA logo
Steeds meer bedrijven die een logo laten ontwerpen kiezen ervoor om het te inspireren op het logo van NASA. Zo kan je bijvoorbeeld bij de shirts of jassen van de H&M of Primark steeds vaker het NASA logo terugvinden. De ironie is dat NASA hier zelf helemaal niets aan verdient. Hoe kan dit vraag je je af? Dat is precies wat we jou in dit artikel zullen laten zien!
Steeds meer NASA logo’s
“Het is met al die verzoeken om ons logo te gebruiken een gekkenhuis, zegt Bert Ulrich, de man die verantwoordelijk is voor het gebruik van het logo van NASA. Er zijn namelijk nog al wat mensen die het logo willen gebruiken. Om maar enkele voorbeelden van merken te benoemen: Ralph Lauren, Calvin Klein, Urban Outfitters, C&A, Pull&Bear, Asos, Nike, Puma, Zara en nog veel meer. Het rare aan het gebruik van het NASA logo is dat het gaat om een overheidsinstelling. De bedrijven mogen dit wel gewoon op de kleding aanbrengen, maar NASA mag het zelf niet verkopen. Het enige wat NASA kan doen is het gebruik ervan goedkeuren. Het logo mag bijvoorbeeld niet in verband worden gebracht met andere logo’s, omdat NASA geen merken wil voortrekken. De letters mogen niet veranderd worden. En de twee NASA-logo’s mogen niet door elkaar worden gebruikt, omdat ze uit een ander tijdperk komen.”
Wel een beetje raar natuurlijk, hierdoor is het voor NASA niet mogelijk om te verdienen aan de winst die wordt geboekt. Er zijn verschillende redenen waarom bedrijven ervoor kiezen om het NASA logo op de kleding te laten maken. Nostalgie is hier natuurlijk een van, het is tenslotte toch een echt icoon geworden voor de ruimtevaart. Maar ook de invloed van films en series zullen een rol hebben gespeeld bij de populariteit van dit merk. NASA zelf is er dus niet al te blij mee (wat wij wel kunnen begrijpen). Tot de tijd dat het niet meer mag kunnen wij gelukkig genieten van alle mooie kleding met het NASA logo.