Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Nieuw logo voor afvalscheiding Rijkswaterstaat

Een logo laten ontwerpen is niet alleen voor commerciële bedrijven weggelegd, ook de overheid is veel bezig met huisstijlen en logo’s. Zo hebben ze laatst besloten om het logo voor afvalscheiding te veranderen, dit zou ervoor moeten zorgen dat er meer duidelijkheid moet komen over het scheiden van het afval. In dit artikel laten wij je alles zien over de keuze voor het aanpassen van het logo door Rijkswaterstaat.

Tijd voor verandering

De verandering komt niet helemaal uit de lucht vallen, het stond er namelijk al langer aan te komen.  Staatssecretaris Stientje van Veldhoven is dan ook echt super blij met het nieuwe logo: ‘Afval was een probleem, maar is tegenwoordig een kans. Een grondstof voor nieuwe producten. Met dit beeldmerk stimuleren we mensen nog meer om beter en slimmer afval te scheiden. Goed voor ons milieu en cruciaal voor een gezonde toekomst.’ Het beeldmerk zal voornamelijk bedoeld zijn voor de grotere organisaties, denk hier met name aan de ngo’s en aan de gemeentes. Dankzij dit nieuwe beeldmerk zullen zij beter kenbaar kunnen maken dat het afval op een bepaalde plek kan worden gescheiden, dit draagt bij aan een betere afvalscheiding in ons land.

Geheel zelf hebben ze het natuurlijk niet gedaan, Rijkswaterstaat en de Vereniging Producentenverantwoordelijkheid Nederland (VPN) zijn namelijk samen gaan werken om tot deze nieuwe oplossing te komen. Ze hebben hierbij hulp ingeschakeld van de NVRD (de vereniging van onder andere gemeentelijke afvalbeheerders en reinigingsdiensten) en voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. Het beeldmerk is ontworpen om de losse boodschappen van de organisaties en de gemeentes beter kenbaar te maken. Dit draagt bij aan een betere verbinding tussen de verschillende groepen. De betrokken partijen mogen het beeldmerk op alle mogelijke manieren gebruiken, zij zijn hier dan ook vrij in. Toch leuk om te zien dat de overheid zich zoveel bezig houdt met de invloed die een logo op de organisatie kan hebben.

Geef een antwoord