Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

McDonald’s verontschuldigt zich na de smakeloze verandering van het logo

Merken blijven reageren op de verspreiding van het coronavirus, waarbij velen hun platform gebruiken om het belang van social distancing te benadrukken. Ook deelde McDonald’s een minimalistische advertentie waarin de twee beroemde gouden bogen werden gescheiden – en het internet was niet onder de indruk.

De advertentie, gemaakt door bureau DPZ&T, verscheen in alle sociale media van McDonald’s Brazilië om het idee over te brengen dat we “gescheiden zijn voor een moment, zodat we altijd samen kunnen zijn”. Echter, na een felle terugslag, zijn het gewijzigde logo en de bijbehorende social media berichten al verwijderd. Het is veilig om te zeggen dat deze poging niet beviel bij het grote publiek.

Niet alleen heeft McDonald’s Brazilië alle sporen van de smakeloze advertentie verwijderd, maar het heeft zich ook verontschuldigd. Een verklaring aan de New York Post: “Als een merk dat actief is in bijna 120 landen, delen we een collectieve verantwoordelijkheid om onze gemeenschappen te helpen in tijden van nood. Wij verontschuldigen ons voor elk misverstand over de intentie om onze klanten en gemeenschappen te herinneren aan het belang van sociale afstandelijkheid in deze onzekere tijden”.

We hopen dat dit een les zal zijn voor andere merken die nadenken over een snel en symbolisch antwoord op de huidige situatie. Gelukkig doen veel merken hun best om degenen die het moeilijk hebben te helpen, zoals Adobe die twee gratis maanden Creative Cloud aanbiedt. Terwijl McDonald’s in het verleden een aantal succesvolle, gedurfde creatieve stappen heeft gezet, is het veilig om te zeggen dat dit een supergrote fout was.

Geef een antwoord