Meer nieuws uit Amerika – het Nike logo onder vuur
Een onafhankelijk modemerk uit New York klaagt Nike en Michael Jordan aan voor het gebruik van zijn logo ontwerp zonder toestemming. Rocco Giordano, de oprichter van Faded Royalty, claimt 30 miljoen dollar aan schadevergoeding voor het ongeoorloofde gebruik van zijn eigen ‘zespuntige ster’ symbool.
Giordano beweert dat het symbool bijna identiek is aan zijn eigen symbool, dat al in 2000 werd gecreëerd en in 2012 werd vastgelegd.
Volgens Fox Business ontdekte Giordano het ontwerp van Nike pas nadat hij “felicitatieberichten van vrienden uit de mode-industrie” had ontvangen. Giordano laat weten dat het logo van Faded Royalty bekend is in heel New York, en hij was “verbaasd te horen dat de vruchten van zijn werk zonder zijn toestemming werden gebruikt voor de winst van een van de grootste kledingbedrijven ter wereld”.
In een nieuwspost waarin de lijn wordt geïntroduceerd, zegt Nike dat het is ontworpen door de in Chicago gevestigde creatieve directeur Cody Hudson, die werd geïnspireerd door “zijn fascinatie voor bewegingsgeïnspireerde graphics”. De beledigende ster zou “een herbeleving zijn van de zespuntige ster van de Chicago vlag”.
Of er nu wel of niet sprake was van een opzettelijke kopie… dit is niet de eerste keer dat een logo van een groot merk onder vuur ligt en het zal ook zeker niet de laatste keer zijn!